ANNONS

Superklättrarna talar ut: "För oss har allting varit planerat"

Jarno Vanhatapio på NA-KD och Joachim Lindström på iDeal of Sweden

Ă–kade med 159 procent - siktar pĂĄ att dubbla i ĂĄr.

ANNONS

Tidigare i dag publicerade vi en lista över de hundra största retail-företagen sett till hur de presterar när det kommer till tillväxt. Inte oväntat hittade vi flera e-handlare i toppen, där olika längder på verksamhetsår kan ha haft ett finger med i spelet.

LÄS ÄVEN: Hela listan: Raketerna bland jättarna - de växte mest

"Har medvetet investerat och tagit förluster"

Nätbutiken och modevarumärket NA-KD, med en tillväxt på 89 procent mellan de senaste avslutade verksamhetsåren, placerar sig på listans femteplats.

Det är normalt svårt att jämföra bolagens tillväxt mot varandra, då man borde exkludera förvärvad och organisk tillväxt. Framför allt så måste man titta på hur länge bolaget har varit verksamt och vilken bas man växer ifrån. NA-KD växte till exempel med 151 procent mellan 2017 och 2018, kommenterar Jarno Vanhatapio, vd och grundare på NA-KD.

Gällande NA-KD så tävlar vi framför allt mot våra egna mål och jämför oss inte med andra. Men helt klart så vet vi att inget annat modebolag på nätet som har organiskt vuxit från noll till 1,2 till 1,3 miljarder på fyra år från start. Vi har medvetet investerat och tagit förluster för att uppnå just detta rekord. Men för oss har allting varit planerat för att maximera kundlojaliteten och aktieägarvärden, fortsätter han.

Enligt Jarno Vanhatapio har NA-KD, som samtidigt levererar ett minusresultat, på fyra år gått från att förlora 35 procent på sista raden till att nu månadsvis vara väldigt nära lönsamhet.

Vi kunde vara lönsamma imorgon om vi hade minskat marknadsföringen i Europa. När man har möjlighet att ta marknadsandelar så som vi kan i Europa nu, så är det inte värdeskapande att fokusera för mycket på kortsiktig lönsamhet. Vi tror på en balans mellan hög tillväxt från en första bas på en miljard och en sund lönsamhet som bara blir bättre med volym. NA-KD ska bedömas när vi hamnat i en mer mogen fas mellan år 5 och 10. Då ska vi bevisa vår långsiktiga intjäningsförmåga. Tills dess är det tillväxt och investeringsfokus.

Gjorde stora IT-investeringar

Mobilaccessoarjätten iDeal of Sweden driver precis som NA-KD försäljning i en lång rad länder. Bolaget fick nyligen in en ny majoritetsägare i form av riskkapitalbolaget Altor.

LÄS ÄVEN: Miljardaffär i iDeal of Sweden - säljer 60 procent

På vår tillväxtlista placerar sig iDeal of Sweden, med en tillväxt på 159 procent, på andra plats. Men med tanke på att ettan Proffsmagasinets siffra bygger på ett förlängt verksamhetsår är det väl mer rättvist att se iDeal of Swedens placering som åtminstone en delad förstaplats.

Omsättningsökningen är främst driven av stora investeringar på IT-sidan vilket har möjliggjort att vi jobbar med datadrivet, geografisk expansion, utveckling av befintliga marknader och utvecklat produktutbud. Vidare så har vi rekryterat cirka 80 personer under året och är i dag över 150 anställda, vilket har lagt en stark grund för fortsatt tillväxt i vår organisation. Vi räknar med att dubbla omsättningen 2019 med bibehållen EBITDA-marginal, hälsar Joachim Lindström, vd och medgrundare.

LÄS ÄVEN: Unik kartläggning: De är lönsammast i Sverige

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se