Att H&M strävar efter en omniverksamhet vet vi sedan en tid tillbaka. Företaget har gjort många saker för att kunden ska kunna shoppa fritt och förflytta sig smidigt mellan online och offline.
Man kan till exempel se ett par byxor på någon på stan och ta en bild på byxorna på avstånd med appen, kolla på vilka varianter som de finns i online och läsa recensioner från andra köpare om vilken storlek man borde ha. Sedan antingen klicka hem dem på nätet eller handla dem i den närmsta H&M-butiken.
LÄS ÄVEN: H&M: ”Accelererar vår omni-strategi och transformation”
Men den flytande friheten mellan kanalerna stannade när man väl skulle köpa produkten, man var tvungen att antigen betala i butik eller online. Nu är det slut med det. H&M lanserar en nytt sätt att betala på.
Modejätten har, tillsammans med Klarna, utvecklat en funktion som ger H&M:s medlemmar möjlighet att köpa ett plagg på webben eller i butik, och betala för det direkt eller senare online eller i butik.
Vi är glada över att nu kunna erbjuda våra kunder i Sverige ett helt nytt sätt att betala på. Genom samarbetet med Klarna har vi utvecklat en H&M-unik betalningslösning som erbjuder våra kunder en modern shoppingupplevelse oavsett var och hur de väljer att shoppa, säger Filip Ekvall, landschef H&M Sverige, i ett pressmeddelande.
Praktiskt så fungerar det på så vis att om man inte väljer att betala direkt när köpet genomförs så kan man hantera alla fakturor och betalningsmöjligheter i H&M-appen. Och lägger man till exempel en beställning online som man sedan vill betala i butik så visar man upp sin medlems-QR-kod i kassan, som också finns i appen.
LÄS ÄVEN: H&M:s AI-chef: ”Diskussionen har ändrats”
Den flexibla betalningsmöjligheten ska lanserars på åtta marknader redan i år, och fler marknader kommer sedan att tillkomma under 2020.
Vi är glada över att nu tillsammans med H&M lansera det nya och gemensamma ”Betala senare”-konceptet. Det ger H&M:s kunder en unik shoppingupplevelse och vi ser fram mot att kunna fortsätta utveckla den tillsammans med H&M framåt, säger Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna.