Företaget India Piercing grundades 1975. Företaget drivs idag av Robert Shergill, vars pappa grundade bolaget. För två och ett halvt år sedan tyckte Roberts fru Ann Shergill att det var dags att ta företaget ut på nätet.
Min man trodde aldrig att det skulle lyckas. Ingen skulle ju beställa piercingsmycken på nätet. Det är en produkt man ska se i verkligheten, menade han. Men jag var övertygad om att det skulle gå, säger Ann till Ehandel.
Förra året sprängde bolaget en miljon i omsättning i e-handeln, och i år är nätförsäljning på samma nivå som smyckesförsäljningen i de fysiska butikerna.
Webbshoppen har redan ökat 118 procent i år, och det är utan att räkna in julhandeln och Black Friday. Vi kommer ju helt klart att minst dubbla vår omsättning i år.
Månadsvis får smyckesföretaget in mellan 600 och 700 order, varav fem till tio order handlar om ett produktbyte. Returer är däremot något som Indiapiercing.se inte behöver brottas med.
Vi har inga returer, endast en handfull byten ibland, berättar Ann och tillägger:
Jag tror att det beror på att vi har en så bra kundservice. Man får hjälp av piercingexperter och man kan till exempel skicka in en bild till oss och fråga vilken storlek man borde ha. Ett annat fokus för oss är bra produkttexter och tydliga bilder. Det ökar även kundernas förståelse kring vad de köper.
Räcker inte att bara "finnas på nätet"
Så sent som igår expanderade India Piercing för första gången utanför Sveriges gränser. Ann öppnade portarna till en helt ny sajt som hon har jobbat på under de senaste månaderna. Den färska sajten, Indiapiercing.com, är en egen fristående sida och riktar sig mot den amerikanska marknaden.
Varför blev det USA och inte någon annan marknad?
Trots att vi tills igår bara har haft en svensk sida så har vi väldigt många nordiska kunder ändå. Vi är störst i Norden inom vår väldigt nischade bransch, förklarar och och fortsätter:
Vi åker ofta på mässor och utbildningar i USA där det finns flera piercing conventions. På så sätt har vi fått kontakter inom branschorganisationen APP, Association of Professional Piercers, i USA och har insett vilken potential den marknaden har.
En sajt på engelska öppnar även upp många andra dörrar. Bolaget ska i första hand satsa på den amerikanska marknaden, bortsett från den svenska, med allt från annonsering till SEO. Men man kommer även att marknadsföra nätbutiken på flera olika europeiska marknader genom sociala medier.
Någon sa någon gång till mig att man kan öppna världens finaste butik mitt ute i ingenstans, men om ingen vet om den så kan den ju vara hur fin som helst utan att få en enda kund. Därför är annonsering och SEO väldigt viktiga element. Det räcker inte att bara "finnas på nätet".
Ann Shergill vill inte avslöja för mycket, men berättar ändå att en satsning på de nordiska länderna också finns i pipelinen.