Butiksdöden slår allt hårdare mot detaljhandeln. Det visar den senaste rapporten från HUI Research, som tagits fram på uppdrag av Handelsrådet. Mellan åren 2017 och 2018 minskade andelen detaljhandelsbutiker (med en omsättning på minst 1 miljon kronor) med sex procent, från 35 953 till 33 688 butiker.
Totalt stängdes 4222 butiker under den angivna perioden. Bara 1957 öppnades. Det ger ett netto på 2 265 enheter och den totala förändringstakten, alltså förändringen i antalet butiker i förhållande till hela butiksbeståndet, landar därmed på 17 procentenheter.
Trots en stark konjunktur och god befolkningstillväxt utmanas butiksledet. Konsumenterna vänder sig allt oftare till digitala alternativ och det blir allt viktigare för handelns aktörer att anpassa sitt butiksnät till en ny konsumentlogik. En logik som kräver färre butiker, mindre ytor och mer centrala lägen, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande.
En annan tydlig trend är att de fristående aktörerna alltmer får stå åt sidan, medan kedjorna tar över. Andelen butiker som tillhör en kedja ökade från 56 till 61 procent. Totalt 20 454 butiker är i dag kedjeanslutna, enligt rapporten. Snittantalet butiker i en kedja steg också från 29,5 till 30,4.
Kedjorna dominerar som allra mest i Västerbottens län, där 71 procent av alla butiker tillhör en kedja.
De stora blir större
Man ser också ett samband mellan svag marknadstillväxt och ökad kedjekontroll. När antalet butiker eller omsättning har minskat har kedjornas andel av omsättningen och butiksbeståndet ökat.
Digitaliseringen reducerar snabbt den fysiska detaljhandeln till ett fåtal stora aktörer. Kedjorna har, till skillnad från de fria handlarna, kapital och skalfördelar som möjliggör en viss uthållighet, avslutar Andreas Svensson.