Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Lyckat för Lyko - vände till vinst: "Tillväxttakten är högre i år"

Rickard Lyko, vd på Lyko, har all anledning att le efter tredje kvartalet.
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Skönhetsföretaget visar upp ett positivt kvartal.

ANNONS

Lyko Group levererar fina siffror för det tredje kvartalet. Man kan glädja sig åt såväl god tillväxt och en positiv lönsamhetsutveckling.
Rörelseintäkterna uppgick till 270,7 miljoner kronor, vilket är en ökning på nästan 23 procent från förra årets 220,7 miljoner. En tillväxt som främst kan tillskrivas e-handeln. Totalt sker 70 procent av Lykos försäljning på nätet i dag.

Inom segmentet online steg omsättningen med 32 procent under kvartalet. Tillväxttakten hittills i år är därmed högre jämfört med föregående år, även om tillväxttakten kan variera något från kvartal till kvartal. Vi fortsätter att locka allt fler besökare och tar marknadsandelar samtidigt som värdet per köp är på en fortsatt god nivå, konstaterar Rickard Lyko, vd för Lyko, i rapporten.

LÄS ÄVEN: De blir nästa företag att testa livestreaming-trenden

Även de fysiska butikerna går framåt.

Segmentet Retail visade god tillväxt under kvartalet och vi lyckades därmed på ett bra sätt parera den långsiktiga trenden med ett tuffare klimat för fysiska butiker. Vårt nya butikskoncept, som ökar igenkänningen mellan våra webbplatser och fysiska butiker, har under kvartalet rullats ut till Täby centrum. Det har, liksom som efter tidigare uppgraderingar i Mall of Scandinavia och Freeport, resulterat i både fler besökare och ökad försäljning i butiken, säger Rickard Lyko.

Rörelseresultatet förbättrades från förra årets förlust på sex miljoner kronor till en vinst på 12,2 miljoner under kvartalet.

Det är glädjande att vårt resultat fortsätter att förbättras samtidigt som att resultattrenden nu är mer stabil och förutsägbar. Den stärkta rörelsemarginalen är en effekt av tillväxten och de successivt ökade skalfördelarna i verksamheten, samtidigt är det nya regelverket IFRS 16 bidragande. Viktiga nyckeltal, såsom andelen marknadsföringskostnader och personalkostnader i förhållanden till försäljningen, fortsätter att sjunka. Vårt operativa kassaflöde har fortsatt utvecklats på ett positivt sätt då vi fortsatt haft stort fokus på att öka omsättningshastigheten i våra lager, säger Rickard Lyko.

LÄS ÄVEN: Historien om Lyko.se – ”man ska inte digitalisera allt”

Dela artikeln: