ANNONS

Vänder det nu? Odd Molly ökar resultatet med 10 miljoner

Odd mollys vd Jennie Högstedt Björk

"Tillväxten i webbhandeln accelererade".

ANNONS

Sedan andra kvartalet 2018 har vi endast kunna rapportera om sjunkande siffror från modeföretaget Odd Molly. Men idag kan vi äntligen meddela att bolaget har, under sitt tredje kvartal, minskat sitt negativa rörelseresultat.

LÄS ÄVEN: Odd Molly fortsätter att sjunka – ”bedöms avta framåt”

Förra året samma period låg rörelseresultatet på -19,3 och i år ligger det på -9,3. Omsättningen har dock minskat med 23 procent till 76,6 miljoner kronor.

Odd Mollys egen försäljning via butiker och e-handel minskade från 52,5 miljoner kronor under Q3 2018, till 45,3 miljoner i år. Detta förklarar bolaget med pågående butiksstängningar samt minskad kundtrafik, men utan att avslöja exakta siffror skriver Odd Molly att webbshoppen i sig "visade god tillväxt".

Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar. Tillväxten i webbhandeln samt en accelererande positiv effekt av kostnadsbesparingarna genom våra åtgärdsprogram ledde ändå till att resultatet i kvartalet förbättrades jämfört med föregående år, skriver vd:n Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under årets första nio månader, 1 januari till 30 september, dalade omsättningen med 20 procent och landade på 225,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet under perioden summeras till -44,7 miljoner kronor, jämfört med -38 miljoner samma tid i fjol.

"Väntas ge 75 miljoner"

För några veckor sedan licensierade Odd Molly det etablerade svenska varumärket Hunkydory, för att nå nya målgrupper och öka försäljningen.

I slutet av september kunde vi också annonsera licenseringen av Hunkydory – i linje med strategin att nå nya kunder på hemmamarknaden och internationellt.

Då vi frigjort kapacitet inom olika områden genom vårt omfattande omstruktureringsarbete, ser vi att en relansering av Hunkydory till hösten 2020 är fullt görbar utan att addera några betydande kostnader. Vi bedömer att Hunkydory kan integreras i verksamheten med skalfördelar och synergieffekter på den starka struktur vi format. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.

För att fortsätta den positiva utvecklingen ska företaget bland annat satsa ännu hårdare på sin e-handel framåt.

Odd Mollys uttalade strategi för hållbar tillväxt är att öka onlineförsäljningen och stärka den internationella plattformen. Vi fortsätter målmedvetet arbetet för att stärka Odd Mollys position bland annat med stöd av namnkunniga varumärkesambassadörer, skriver vd:n.

Det pågående åtgärdsprogrammet väntas sänka Odd Mollys driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under kvartalet accelererade takten i arbetet och resulterade i kostnadsbesparingar om totalt 16 miljoner kronor i kvartalet och 28 miljoner för årets första nio månader.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se