ANNONS

Kinnevik ökar 3 procent efter försäljningen i Zalando

Georgi Ganev, Kinneviks vd

Satsar på hälsa.

ANNONS

Under det senaste kvartalet uppgick investeringsbolaget Kinneviks substansvärde till 92 miljarder kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämför med samma period i fjol, och drevs av den starka aktiekursutvecklingen i Zalando och Tele2.

I september meddelade vi att vi hade genomfört en försäljning av 5 procent av aktiekapitalet i Zalando, motsvarande 17 procent av vårt aktieägande i bolaget. Aktieförsäljningen i Zalando stärkte vår balansräkning med 5,9 miljoner kronor och nettoskulden uppgick i slutet av kvartalet till 0,8 miljoner kronor vilket motsvarar en belåningsgrad om 0,9 procent av portföljvärdet, skriver Georgi Ganev, Kinneviks vd, i rapporten.

Beslutet att sälja en liten del av vår andel ska ses i ljuset av vår ambition att bibehålla vår investeringstakt för att fortsätta utveckla vår portfölj mot en större andel privata bolag. Zalando kvarstår som vårt största innehav och bolaget passar fortsatt mycket väl in i vår ambition att vara den ledande noterade tillväxtfokuserade investeraren i Europa.

Under det tredje kvartalet gjorde bolaget fler investeringar i sin hälsovårdsportfölj, vilket följer Kinneviks uttalade strategiska riktning.

Vi har vi investerat 1,8 miljarder kronor för att fortsätta bygga upp vår hälsovårdsportfölj. Dels har vi investerat ytterligare kapital i våra två första hälsovårdsinvesteringar, Livongo och Babylon. Vi har även gjort en spännande nyinvestering i VillageMD som är en ledande aktör inom primärvård baserad i USA, skriver vd:n.

"889 miljoner av Mathem"

De e-handelsföretag och marknadsplatser som Kinnevik har i sin portfölj, summeras följande under kvartalet.

Kinnevik äger 26 procent av Zalando, vilket motsvarar ett värde av 29,2 miljarder kronor. De 29 procent som aktören äger i Qliro Group, som är koncernen bakom CDON, Nelly och Qliro, har ett värde av 409 miljoner kronor.

Värderingen av Kinneviks andel om 38 procent i MatHem anges vara värt 889 miljoner kronor. Kinneviks 24 procent av Norges online-matbutik Kolonial.no motsvarar 694 miljoner kronor.

Av Global Fashion Group verksamhet, som finns på flera olika tillväxtmarknader, äger investeringsföretaget 41 procent som summeras till ett värde av 1,8 miljarder kronor. Kinnevik äger också 17 procent av den indiska annonssajten Quikr, vilket har ett värde av 1,7 miljarder kronor.

Värderingarna trianguleras utifrån en kollektiv bedömning av diverse värderingsmetoder och tillgängliga referenspunkter som bedöms vara relevanta för att etablera det verkliga värdet av varje enskilt innehav, förklarar Kinnevik.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se