ANNONS

Sveriges största e-handelsraket på väg mot 100 miljoner

Filip Gustavsson och Christoffer Ståhle, grundare och ägare av Fxswede.
Foto: Urban Gyllström

Jagar hål på Amazon.

ANNONS

Stockholmsbaserade Fxswede toppade Svea Ekonomis lista över Sveriges e-handelsraketer. De hade ökat sin omsättning med hela 549% och tronade därmed i ensamt majestät överst i det celebra sällskapet. Något som kom som en överraskning för ägarna, Filip Gustavsson och Christoffer Ståhle.

Det var superkul att få höra att vi toppade listan. Vi hade aldrig tänkt på att vi hade den starkaste tillväxten i hela landet, säger de i ett pressmeddelande.

Ännu mer anmärkningsvärt blir det när man tittar närmare på företagets nisch. Dock inte bara det faktum att de säljer på den amerikanska marknaden på Amazon, utan kanske framför allt hur de gör det.

Vi söker av Amazon med hjälp av speciella program och jagar ”hål" i marknaden där det finns potential. Vi hittar storsäljande produkter, ser vad kunderna klagar på i recensionerna, förbättrar produkterna och lanserar våra egna, bättre varianter. Därefter börjar det mer avancerade arbetet med att få produkterna att ranka högt vid rätt sökord och få dem att synas på Amazon, berättar Christoffer Ståhle.

"Amazon ger oss massor av data"

I dag har de runt 20 produkter under sex olika varumärken på den gigantiska e-handelsplattformen. Här finns allt från husdjursväskor till en maskin som värmer vax för den som vill vaxa benen hemmavid. Och allt är framtaget utifrån analyser av data, köpmönster och konsumentbeteenden på Amazon.

Där andra företag lägger stora summor på marknadsundersökningar ger Amazon oss massor av data, snabbt. Vi testar, läser av kundernas reaktioner och optimerar hela tiden. Amazon förändrar ständigt sina algoritmer och uppdaterar man inte sin kunskap kontinuerligt så blir man snabbt omsprungen. Det gäller att bejaka förändringarna och hitta de bästa sätten att implementera dem på sina egna produkter, säger Christoffer.

De poängterar även vikten av att sälja produkter som håller god kvalitet, annars kan det rasa snabbt.

En riktigt bra produkt är en förutsättning för att lyckas. Annars får du snabbt dåliga recensioner och riskerar till och med att bli utsparkad. Men framgångsrik försäljning kräver även att du kan Amazon utan och innan, dess algoritmer, hur du får dina produkter att rankas högt och dyka upp i sökningar. Det räcker inte med att bara ha en bra produkt eller att bara kunna Amazon bra. Du måste vara duktig på båda, säger Filip Gustavsson.

Siktar mot drömgräns

Fxswede har uppvisat fortsatt stark tillväxt efter det senaste bokslutet. Omsättningen har nu stigit från de 18 miljoner kronor, som redovisades i Svea Ekonomis lista, till 64 miljoner. Prognosen pekar dessutom mot att företaget spränger 100-miljonersvallen under innevarande räkenskapsår.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap