TechRadar är en av världens största tekniksajter och enligt analysföretaget Similarweb så har man de senaste månaderna haft 40-50 miljoner besök i månaden. Företaget skriver om teknikprylar och erbjuder tester och guider. Över 90 procent av trafiken ska komma ifrån organiska Google-sökningar, enligt företaget själv.
TechRadar gör sedan förra året en satsning i Norden och nu meddelar man att Elgiganten hoppat på deras e-handelssystem, som går under namnet Hawk.
Hawk ger oss flera intressanta möjligheter, bland annat att nå kunder mitt i utvärderingsprocessen. Dessutom är vi väldigt nyfikna på vilka nya trender vi kan ta del av, som är relaterade till köpvanor online, säger Elgigantens nordiska Performance Marketing & Traffic Manager, Ricky Sookermany, i ett pressmeddelande.
Nästan 4 miljoner produkter såldes via Hawk förra året, till ett värde av 2,3 miljarder kronor.
“Utanför vår nordiska fattningsförmåga”
De nordiska länderna Norge, Sverige, Finland och Danmark har “fått äran” att vara TechRadars första satsning på lokala språk. Detta har skett under ledning av det norska förlaget Orage. Future Publishing är de som äger TechRadar.
Future såg en stor potential i vår region och gav oss möjlighet att etablera TechRadar i Norden. Vi kunde inte säga nej till det. TechRadars storlek ligger utanför vår nordiska fattningsförmåga, säger Øyvind Therkelsen, förlagschef på Orage.
Samarbetet med Elgiganten innebär att företagets produkter kommer att visas i exempelvis guider på TechRadars nordiska sajter. Tanken är förstås att fånga kunderna direkt när de läser om nya teknikprylar.