Luft i paket har blivit ett brinnande ämne inom e-handeln, så pass att Postnord under måndagen bjöd in branschen till en kick-off med paneldebatt och "rundabordetsamtal" om hur man ska komma till rätta med problemet.
Intresset och engagemanget var minst sagt högt, både från e-handlare och leverantörer samt från förpackningsföretag och andra aktörer. Trots olika infallsvinklar var alla överens: den överflödiga luften i förpackningar måste elimineras och det snarast möjligt.
En av paneldebattörerna var Christina Ericsson, e-handelschef på Apotek Hjärtat, som berättade om deras kamp mot den dåliga luften och hur de arbetar för att optimera sin paketering.
Det vi tittar på nu är en maskin som anpassar kartongerna efter produkterna, som skär kartongen när du packar och tar på så vis bort all luft. Det tror jag är rätt väg att gå, säger hon till Ehandel.
Har luft i paketen inget värde alls?
Som jag ser det finns det inget positivt med luft i paketen. Om det finns kan produkterna åka runt i paketet under transport och då behöver du ännu mer bubbelplast för att mitigera det. Det blir sämre på alla håll och kanter. Du får också färre paket per bur och färre paket per lastbil.
Under den dryga timmen långa ”kick-offen” visades en stor bild på hur det såg ut en vanlig tisdag efter Black Friday på en av Postnords terminaler. Över 500 000 paket låg till synes slarvigt uthällda i burar efter sortering. Det var nog många som var nära att sätta kaffet i halsen av den kaotiska synen.
"Blev förvånad"
Christina Ericsson var under debatten inte sen att påpeka att det minst sagt var en överraskning och något som inte alls är representativt för hur det ser ut när de själva skickar sina order till speditören.
Jag blev lite förvånad, om jag ska vara ärlig. Vi optimerar ju varje bur och där står kartongerna i samma storlek, otroligt välpackade. Så att det ser ut så där hos Postnord, det visste jag faktiskt inte om. Vi gör ju också hos oss en sorteringsbana och sen packas det i burarna. Där finns det ju, och det sa ju Postnord själva också, ett jobb att göra, säger hon till Ehandel.
Det känns inte hopplöst då och som att ni gör ert arbete i onödan när du ser den bilden?
Nej, absolut inte. Varje del i värdekedjan som du kan göra bättre är ju bra. Att vi optimerar så att vi inte skickar luft eller en bur där det ligger färre paket som ligger huller om buller är ju jättebra. Men sen skulle man ju gärna vilja se det hela vägen ut. Men att vi gör vårt jobb är bra, för då är det i alla fall en del av värdekedjan som är bra.
Medvetna om konsekvenserna
I dag finns ett gäng standardmått som e-handlare har att förhålla sig till. Standardmått som från början tillkom från vad brevbärare kunde och inte kunde hantera. Men de måtten har e-handeln snabbt vuxit ur. I dag krävs det mer flexibla lösningar för att kunna möta den aktuella hållbarhetsfrågan.
Jag skulle säga att det vi fokuserar och tittar på är hela värdekedjan. Till exempel när vi köper in produkter så jobbar jag och mitt team väldigt mycket med att inköparna är medvetna om konsekvenserna av produkten. Hur mycket plats kommer den att ta på hyllan, är det en produkt som är skrymmande eller otymplig, som tar upp många hyllmeter och är svår att packa? Då ska det vara ett väldigt medvetet val till varför vi ska ha den. Om det är en produkt som förväntas finnas hos oss som apotek, att det finns en stor efterfrågan eller har stora marginaler, till exempel.
I vilket led skulle du säga att den stora förbättringspotentialen finns just nu?
När det gäller luften i kartongen tror jag mycket mer på förpackningsföretagen och automation, att det är där vi ska göra jobbet. Där man anpassar kartonghöjden efter produkterna. För att hålla på med olika mått blir väldigt svårt. Vi märker ju att våra kunder lägger fler och fler produkter per order nu och så har vi styrt upp med fasta mått, så håller inte de längre. Jag tror mycket mer på att förpackningarna anpassas när vi packar i packautomationer eller smartare emballage helt enkelt.