Idag lanserar Tradera ett nytt koncept som ska befästa marknadsplatsens, efter 20 år inom cirkulär konsumtion, position inom hållbarhet. Konceptet har döpts till ”For Greater Goods” och ska bland annat lyfta frågan kring nykonsumtion.
Vi har börjat tänka på hur vi reser men samtidigt shoppar vi som att det inte finns någon morgondag. Sju av tio slänger till exempel kläder istället för att återvinna. Det är dags att vi börjar se över även hur vår konsumtion påverkar klimatet, säger Chantal Olsson, brand manager på Tradera, i ett pressmeddelande.
I en tid när nya prylar och kläder blir både billigare och mer lättillgängligt, så är vår roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin. Vi är fast beslutna om att göra skillnad för att påverka detta åt rätt håll.
Tradera har sett över sin verksamhet genom att bland annat ändra sin vision och initiera ett hållbarhetsarbete kopplat till FN:s klimatmål. I början av sommaren meddelade företaget att de ska bli en renodlad ”second hand”-sajt, vilket var ett första steg mot det nya konceptet som idag lanseras. Sedan den första augusti är det förbjudet för företag att sälja nyproducerade varor på marknadsplatsen.
LÄS ÄVEN: Exklusivt: Tradera förbjuder butiker att sälja nya varor
Detta är nästa steg i hur vi tar tydlig ställning mot nykonsumtion, efter att vi stängde av handlare som sålde nyproducerade artiklar, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera, till Ehandel.
Samtidigt utökar vi vår spelplan, från att tidigare sett Blocket som vår främsta konkurrent till att istället omfatta hela detaljhandeln.
LÄS ÄVEN: Tradera förklarar: ”Vi har delat in arbetet i faser”