Sponsrat Innehåll

Klarna fokuserar på kundupplevelsen och framtidens köpstarkaste generation

klarna
Madelén Sjöberg KAM och Merchant Development på Klarna
Om endast några dagar slås dörrarna upp till Postnords huvudkontor i Solna och Emeet Stockholm. Sveriges största namn inom e-handel är på plats och därmed även Klarna, såklart. Som flitig partner till Emeet kommer Klarna att hålla i en egen session på plats och vi har haft möjligheten att ställa några frågor inför eventet!

Till att börja med, varför tycker ni att man ska besöka Emeet?

Emeet är ett kunskapsevent, av handlare för handlare. Här delar vi alla i branschen med oss av insikter, erfarenheter och frågeställningar. Vi har möjlighet att prata och diskutera kring kommande trender och hur vi fortsätter vara relevanta för slutkunden. Det är en dialog och inte den klassiska e-handelsmässan, säger Madelén Sjöberg, Commercial Manager, Klarna.

Klarna är helt klart en av Sveriges mest spännande organisationer just nu och kanske framförallt en tonsättare för vad som pågår i branschen. Så, vad är aktuellt hos Klarna just nu?

För oss är det alltid aktuellt att jobba för att skapa den bästa kundupplevelsen. Att göra det tillsammans med våra handlare är grunden i vår verksamhet. Just nu fokuserar vi bland annat på att hjälpa våra handlare nå en större kundgrupp genom att på ett enkelt och skalbart sätt ta sin affär utanför Norden, säger Madelén.

Klarna har genom åren gått från att vara en betalningslösning till att bli en partner som hjälper handlare med hela köpupplevelsen. Det är en stor omställning, hur lyckas ni med det?

Det gör vi genom att hjälpa dem utveckla köpupplevelsen för konsumenten. Konsumenten idag, framförallt i den yngre generationen, förväntar sig en personaliserad och relevant upplevelse både online och i fysisk butik. Vill man som handlare att kunden ska bli en återkommande kund behöver man dels förenkla köpresan och dels överblicken för konsumenten. På så sätt kan vi bidra till att tidsoptimera kundens vardag.

Har ni några spännande nyheter på gång?

Vi arbetar till exempel på att kunna dela med oss av statistik och insikter som kan bidra till vår gemensamma tillväxt. Med vår data kan vi personalisera i större utsträckning och därmed bli ännu mer relevanta. Det kan till exempel handla om att sprida erfarenheter om hur de olika målgrupperna beter sig online och förstå vilka krav de olika generationerna ställer. Vi jobbar hårt på att skapa en smidig och trygg one-click-buy upplevelse genom att förkorta köpresan: från inspiration till att välja fraktmetod och trycka på köp.

Vi jobbar också med merchant lending för att hjälpa mindre kunder bygga vidare på sin affär. Till dem erbjuder vi en fast avgift och automatiska avbetalningar baserade på din dagliga försäljning.

Klarna kommer även att hålla i en helt egen session på Emeet i Stockholm. Vad kommer den att handla om?

Vår session på Emeet kommer att om handla vilka behov och krav de “nya” generationerna ställer. Det är något vi alla behöver fundera på och ta ställning till, oavsett bransch och segment.

Till sist är vi såklart nyfikna på att få veta, vilka e-handelstrender tycker ni rent allmänt är de viktigaste för e-handlarna att hålla koll på just nu?

Generation Z kommer redan 2020 att vara den största handlande generationen i alla ekonomier. Denna generation ser smart teknik, skräddarsydda upplevelser och personlig service som en självklarhet. Dessa förväntningar ställer så klart helt nya krav på oss företag. Vi behöver förstå hur vi ska bete oss för att vara relevanta för dem - just därför ska vi prata om det under Emeet. Om vi ​​inte förstår vilka kärnvärden som är viktiga för slutkunderna så kommer vi inte att vara relevanta, och när vi inte är relevanta kommer vi inte attrahera några kunder, och utan kunder försvinner lönsamheten fort, avslutar Madelén.

Vi tackar Madelén så mycket för pratstunden och ser fram emot att se Klarna på Emeet!