Strax innan sommaren lanserades e-handelsbutiken Jordlinghome.com som säljer barnfiltar i ull och lin. Efterfrågan har visat sig vara högre än förväntat, eftersom att bolaget lanserade den värmande produkten strax innan årets varmaste period.
LÄS ÄVEN: De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter
Vi tog en risk och lanserade ett barnfiltsföretag precis innan sommaren, så vi hade mycket is i magen till en början, säger grundaren Emma Betros till Ehandel.
Försäljningen tickade på ändå och nu till hösten har det kommit igång ännu mer och växer för varje månad. Vi börjar att se ett sinande lager på de produkter som vi lanserade innan sommaren.
Företaget lagerhåller sina produkter hos Emmas syster som har ett rymligt hus, men framöver kommer bolaget att behöva expandera till en större lokal.
Hemmamarknaden Sverige är givetvis Jordling Homes största marknad, därefter ser Finland ut att ta ledningen. På bara några månader står bolagets utlandsförsäljning för cirka 25 procent.
Vi finns även i Finland som just nu är vår största marknad, efter Sverige. Vi har också fått kunder runt om i Europa, bland annat i Portugal och Nederländerna.
Fokus är att växa i Europa och vi tittar på att översätta sajten till flera språk. Men vår sajt är översatt till engelska så att så många som möjligt ska känna sig välkomna när de besöker oss online.
Syns offline genom andra
För att nå ut till sina potentiella kunder satsar företaget främst på att synas i sociala medier.
Vi ser att det finns många mammor som spenderar mycket tid på just sociala medier, så vi tycker att det är viktigt att fokusera på att skapa bra content till våra egna kanaler, förklarar Emma.
Vi vill växa mer online men det är såklart svårt att nå ut till våra potentiella kunder utan att ha hunnit bygga ett starkt och välkänt varumärke. Vi lägger lite pengar på marknadsföring i jämförelse med vad vi önskar göra, så just nu växer vi mycket organiskt.
Idag finns Jordling Home även hos en rad olika återförsäljare, vilket ger företaget möjlighet till att möta kunden i ett offline-utrymme. Fokus framåt kommer att handla om att finnas hos ännu fler.
Vi har bara skrapat på ytan när det kommer till att samarbeta med fysiska butiker, så vi kommer fortsätta att kontakta företag som vi tycker passar vårt varumärke. Vi använder oss jättemycket av Instagram för att hitta nya samarbeten, säger Emma och avslutar:
Men nu kommer samarbetsmöjligheterna från båda håll, då företag har börjat kontakta oss själva.