I samarbete med Ehandel Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.
Om bara ett par dagar är det åter igen dags för landets e-handlare att samlas i huvudstaden för att tillsammans genomföra höstens kanske hetaste e-handelsevent; Emeet Stockholm. Som huvudpartner till konferensen står PostNord, som även detta år bjuder in till sitt huvudkontor i Solna.
Men även om en del är bekant från tidigare år, så är det andra saker som får betydligt större utrymme än tidigare. En sådan sak är hållbarhetsfrågan, som PostNord fokuserat starkt på den senaste tiden.
Ett område där det just nu händer väldigt mycket är inom hållbarhetsfrågorna. Det gäller för alla e-handlare att fundera över hur man agerar och kommunicerar kring hållbarhet, både kopplat till produkterna man säljer och till hur man levererar varan till konsumenten. Det handlar om alla olika dimensioner, inte minst social hållbarhet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Laddar för Black Friday
På Emeet kommer Carl-Fredrik Teder att tillsammans med e-handelsprofilen och mångårige PostNord-medarbetaren Arne Andersson hålla en session just om hållbarhet.
Vi ser att konsumenterna ställer högre krav och att kunskapen ökar kring exempelvis returleveransernas påverkan på hållbarhetsekvationen. Det är väldigt positivt att fler och fler e-handlare ser över sina villkor för fria leveranser och fria returer.
LÄS ÄVEN: Zalando slutar med gratis frakt i hela Norden
Vad i e-handelsväg är annars aktuellt hos PostNord just nu? Har ni några spännande nyheter på gång?
Väldigt mycket av det vi gör kretsar så klart runt e-handelns utveckling och nu förbereder sig hela företaget på handelns mest intensiva period runt Black Friday och jul. Så vad spännande nyheter beträffar så har vi snarare fullt fokus på att leverera hög kvalitet under peak-perioden, säger Arne Andersson.
"Tjänar på att dela med sig"
I mitten av november kommer PostNord att släppa E-barometern för Q3, som kommer att ha stort fokus på Black Friday och julhandeln.
Men med det sagt så har vi ett antal pågående initiativ kring hållbar e-handel som är väldigt spännande och som vi kommer berätta mer om längre fram, tillägger Carl-Fredrik Teder.
Under året har Emeet gjort en välbesökt turné runt Sverige och Norden, med stopp i bland annat Göteborg och Helsingfors. Arne Andersson hör till dem som varit med vid en rad tillfällen, och som uppskattar eventets "sharing is caring"-koncept.
Varför tycker du att man ska besöka det här eventet?
De som deltar på Emeet har insett att de tjänar på att dela med sig av sina erfarenheter med andra i branschen, för att själva kunna dra nytta av de andra aktörernas lärdomar. Det är det som gör Emeet unikt och det är det som jag hoppas är anledningen till att man besöker eventet, avslutar Arne Andersson.