E-handelsföretaget Newbie Print, som lanserades i april, har fått så hög efterfrågan på sina produkter att de har blivit tvungna att expandera snabbare än planerat för att möta kundernas önskan.
LÄS ÄVEN: Nyfödd e-handlare talar ut om boomen inom babytavlor
Responsen har varit fantastisk och efterfrågan på våra posters har varit hög utomlands. Efter bara 3 månader hade vi återkommande förfrågningar från personer i 10 till 15 olika länder, vilket var fantastiskt för oss. Intresset kom från bland annat Australien, Nya Zeeland, Europa och USA, berättar Veronica Lindblom, medgrundare av Newbie Print, för Ehandel.
När vi hade fått ett flertal beställningar där kunder gjort ”bypass”, och handlat genom någon vän i Sverige, insåg vi att expansionen var nödvändig tidigare än beräknat, men självklart även efterlängtad av oss också. Så efter alla påtryckningar runt om i världen har vi nyligen expanderat globalt. Det har alltid varit vårt slutliga mål, men eftersom efterfrågan var hög valde vi att ta det steget direkt istället för att vänta.
I och med den höga efterfrågan har även försäljningen skjutit i höjden.
Vi räknade med att första halvåret i princip bara skulle handla om att ta sig in på marknaden i Sverige och bygga ett förtroende. Idag, ett halvår efter lanseringen, har vi sålt för det fyrdubbla av vad vi gick in med vid uppstart.
Företagets ambition var alltså att först få fotfäste i Sverige. Sedan var planen att Newbie Print skulle inta de nordiska länderna och därefter växa utomlands. Men allt gick mycket snabbare än planerat och posteraktören hann inte ens förbereda sig på alla möjliga förfrågningar som skulle kunna dyka upp.
Vi har även fått frågan från ett företag utomlands gällande intresset av att köpa rättigheter till att sälja våra produkter lokalt, eller att vi designar ett eget koncept åt dom.
Då vi stod inför en global expansion så valde vi att tacka nej, våra personanpassade prints är något vi vill ha för oss själva. Att skapa en liknande produkt av det vi säljer idag är inte heller aktuellt. Däremot är koncept för återförsäljare eller designsamarbeten med andra företag något som vi absolut står öppna inför.
"Nyfiken på samarbeten med företag"
Men något som företaget fortfarande jobbar på är att nå ut i bruset.
Bruset är fortfarande en stor utmaning, det tror jag de flesta företagare håller med om. Jag har själv väldigt svårt för reklam och tjatig försäljning, det är en av anledningarna till att vi exempelvis har valt att inte ha ett nyhetsbrev. Vi försöker att hitta verktygen som skapar goda förutsättningar för att nå ut. Utvecklingen av teknik och sociala medier gör att samhället är under stor förändring, det är minst sagt en spännande tid att leva och företaga i, säger Veronica.
Trots en snabbspolning av framtidsplanerna är fokuset fortfarande inställt på att återinvestera i företaget för att växa hälsosamt.
Mycket av bolagets fokus ligger på marknadsföring, där annonser i sociala medier och samarbeten med influencers spelar en betydande roll. Att samarbeta med andra företag på en B2B-nivå är något som Veronica skulle vara nyfiken på framöver.
Att tänka nytt och utforska ligger i min natur. Att skapa ett varumärke från grunden är en känsla som inga pengar kan köpa, jag älskar det och skulle gärna göra den resan igen, avslutar Veronica.