Sponsrat Innehåll

Varför väljer allt fler outsourcing av sin bildhantering?

I takt med att näthandeln växer ökar också behoven för företag att hela tiden ha bildmaterial redo för publicering på webben. Allt fler ser nu nyttan i att kunna få stora mängder bilder levererade snabbt, till en bråkdel av inhemska prisnivån.

Mindworking Asia är Skandinaviens ledande partner för outsourcing av grafiska tjänster. Med egenägd produktion i Asien och lokala kontor i Sverige, Danmark och Norge lyckas man hålla en tight kontakt med beställarna samtidigt som man levererar tusentals bilder om dagen.

Babyshop, en av Skandinaviens största webshoppar fyller dagligen på sitt sortiment med mängder av nya artiklar. För att få flödet strömlinjeformat var det viktigt att hitta en partner som kunde få bildhanteringen att fungera så enkelt och bra som möjligt.

Vi såg att det fanns saker att förbättra rörande vår bildredigering och säkerställa att leveranser kom i tid och med rätt kvalitet. Vi kontaktade Mindworking Asia efter att hittat dem på webben. Efter ett möte där det tydligt framgick att de kunde motsvara våra krav och dessutom redan hade gott om referenser av liknande jobb där de levererade dagligdags till andra stora aktörer så gjorde vi ett test och därifrån dröjde det inte länge innan vi började skicka dem alla våra bilder, flera hundra om dagen – snart ett år in i samarbetet har vi bara gott att säga, säger Jacqueline Heather, bildansvarig på Babyshop.

Specialisering på volymjobb

Visst händer det att vi också gör specialjobb, i princip varje dag kommer det faktiskt ett par jobb som är utanför boxen men det är just när det är många bilder och en tydlig guideline som våra styrkor kommer fram bäst säger produktionsansvarige grundaren Thomas Scheel som förutom att träffa kunder med säljavdelningarna i de olika nordiska länderna också spenderar en hel del tid på plats på produktionskontoret i Dhaka, Bangladesh där han sköter den övergripande styrningen och även håller utbildningar så att personalen hela tiden är up-to-date med vad som gäller på den skandinaviska marknaden.

De flesta kunderna känner redan till Mindworking Asia vid kontakt, antingen har de hört av en kollega i branschen, eller så är det någon som bytt jobb och använt tjänsten på sin tidigare arbetsplats. När det kommer till helt nya kunder som inte är bekanta med Mindworking Asia sedan tidigare uppstår ibland frågor om hur kvalitetsnivån står sig och arbetsförhållandena på produktionskontoret:

Thomas Scheel:

Vi erbjuder alltid ett fritt test – så kunden kan se att kvalitetsnivån håller toppklass, samtidigt får vi en bra översikt över vad som ska göras och kan ge rätt pris. När det gäller arbetsvillkoren gläder det oss när kunder frågar, det har sedan starten varit en hörnsten för hela företaget och inte bara erbjuder vi ett helt unikt paket till våra anställda som vi är ensamma om i branschen, vi har dessutom regelbundna inspektioner av Dansk Revision och har, mig veterligen, som enda aktör på marknaden, dokumentation på det här området.

Mindworking Asia skiljer sig från de flesta andra leverantörerna på marknaden, av den enkla anledningen att de äger produktionen själva och inte agerar som mellanhand samtidigt som de har egna kontor i Sverige, Norge och Danmark som hanterar kunderna i respektive land på daglig basis. Sverigechef Simon Lamprecht:

Våra kunder känner en trygghet i att de alltid kan vända sig till mig på stockholmskontoret med frågor och funderingar när de behöver snabb respons. Särskilt hos de som tidigare bara har erfarenhet av en anonym email som kontaktyta, där svar ofta kommer först dagen efter, har det betytt mycket.