ANNONS

Jakten på lönsamhet: Stängde butik och slutade med återförsäljare

Johan och Suzanne Nilsson driver nätbutiken Provrummet

Fokuserar fullt ut på e-handeln.

ANNONS

Köp gärna flera storlekar och prova i hemmet i lugn och ro. Så lät budskapet från e-handelsföretaget Provrummet när Ehandel intervjuade dess grundare Suzanne och Johan Nilsson år 2015. Företagets ambition är, precis som namnet antyder, att alla plagg ska vara bekväma och sitta snyggt på kunden.

LÄS ÄVEN: Populärt nätprovrum ser en tillväxt på 50 procent

Och uppenbarligen har företaget hittat en målgrupp som tilltalas av affärsidén. Under 2018 omsatte Provrummet AB 18,4 miljoner kronor, vilket i och för sig inte är lika mycket som toppåren 2016 och 2017 då företaget som mest nådde över 21 miljoner kronor i omsättning under ett och samma år. Men 18,4 miljoner är en stark siffra sett till utvecklingen sedan försäljningen kom igång 2009.

Lade ner fysisk butik

Under den senare halvan av 2017 och hela 2018 arbetade Provrummet med att ställa om verksamheten för att på sikt nå ökad lönsamhet. Fokus ligger numera på den delen av bolaget som grundarna anser vara mest lönsam, det vill säga försäljning på nätet direkt till konsument. Företaget hade tidigare en fysisk butik i Mood-gallerian i Stockholm, men den har nu lagts ner. Dessutom har en rad andra besparingar genomförts.

Den traditionella försäljningen med resande säljare mot återförsäljare har avvecklats. Lagerhanteringen har outsourcats till en TPL-aktör. Dessa förändringar har i sin tur lett till personalneddragningar, skriver Provrummet i sin årsredovisning.

Under 2018 nådde Provrummet ett rörelseresultat på 568 000 kronor, vilket var något högre än samma post året innan.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se