Så sent som i april rapporterade vi om att Isabella Löwengrips skönhetsbolag Löwengrip Beauty gick från drygt 47 miljoner kronor till 84 miljoner under 2018, och vinsten från 600 000 till 4 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Från 600 000 till 4 miljoner i vinst för Löwengrip Beauty
Men nu skriver Isabella Löwengrip på sin blogg att företaget kommer, enligt prognos, att backa med uppemot 50 procent i år. Anledningen är att skönhetsföretaget bortprioriterade den skandinaviska hemmamarknaden när de skulle expandera internationellt.
Gällande Löwengrip Beauty så har vi beslutat oss för att stänga många marknader. Fokus blir på Skandinavien och Tyskland. Förra året hade Löwengrip Beauty en omsättning på 84 miljoner och detta år kommer vi att backa till runt 40-50 miljoner. De internationella fokuset gjorde att vi tappade på hemmamarknaden och nu vill jag göra om och göra rätt. Skandinavien är vår viktigaste marknad, skriver hon.
Försäljningen i USA och Australien lossnade inte, det blev en för dyr affär (bara att skicka en aerosol – torrshampoo kostade oss närmare 1000 kronor från vår e-handel). Jag och min vd Gustav bestämde oss för att dra i handbromsen. Vi tar inga mer risker, hade skutan inte vänts och vi inte agerat hade allt mitt kapital ätits upp och till slut hade vi gått i konkurs.
För att lyckas internationellt skulle Löwengrip Beauty ta in kapital. Men när företaget träffade ett antal rikskapitalister så "kändes alla fel".
För att ha råd att lyckats internationellt så har Löwengrip Beauty alltså träffat ett antal vc-firmor för att ta in kapital. Men alla har känts fel. Jag förstår att man som litet bolag inte ska vara så kräsen. Men jag fungerar så. Det måste vara rätt.
Det tuffa är att jag ser det som ett stort misslyckande, att behöva dra tillbaka allt jag har satt igång. Jag fixade det inte – och det tär på självförtroendet.