Sponsrat Innehåll

Apotea tar nästa steg i att skapa den optimala köpupplevelsen!

Apotea är en av de klarast lysande stjärnorna på den nordiska e-handelsmarknaden. Sedan 2014 har de mer än fyrdubblat sina intäkter, och idag omsätter man mer än 1 miljard kronor per år.

Pär Svärdson, VD för Apotea, har inom e-handeln gjort sig känd som en av de främsta förespråkarna för nytänkande inom logistik, och hans eget bolag föregår med gott exempel genom att erbjuda ett stort antal olika fraktalternativ.

Det handlar inte om att ge kunden massor av olika fraktalternativ för sakens skull. Snarare ger vi kunden möjlighet till ett antal olika fraktalternativ vi tror passar, och rekommenderar det vi tror passar allra bäst. Jag tror att det är jätteviktigt att kunna erbjuda kunden bra alternativ och tydlig information om själva transporten, säger Pär Svärdson.

Inom Apotea finns det djupt inrotat i DNA:t att logistiken är kärnan i e-handeln och att kunden alltid står i centrum. Istället för att se att affären är klar i samband med att kunden klickar på köpknappen i kassan, är det där själva köpupplevelsen börjar.

Vi får en mängd förfrågningar från olika branschaktörer om samarbeten. Vår fråga tillbaka är alltid: - Vilka förbättringar innebär det här för vår kund? Det ständiga kundfokuset är verkligen inmurat i kulturen på Apotea, säger Pär Svärdson.

Bryter ny mark

Det senaste sättet för Apotea att bryta ny mark och samtidigt sätta kunden i fokus är samarbetet med Unifaun och deras app Mina Paket. I och med att Apotea ser att kundens köpupplevelse innefattar hela kedjan från att kunden kommer in i webbutiken ända till dess de har en vara i handen och känner sig nöjd med den, upplever de att det finns mer att göra kring kundupplevelsen.

Mina Paket är en app som levereras av Unifaun i nära samarbete med flera av de stora transportörerna på marknaden. Idéen är enkel. Slutkunden vill hålla koll på sina paketleveranser och vill inte använda olika appar eller webbsidor för att göra det. Därför behövs en oberoende app som kan samla alla leveranser, oavsett transportör.

I Apoteas fall innebär det att alla köp som görs i deras webbutik kan spåras i appen Mina Paket. På så sätt kan Apotea erbjuda sina kunder en ännu bättre köpupplevelse.

Det säger sig själv. Som konsument vill du inte ha en app från PostNord, en annan från DHL och en tredje från Bring. På samma sätt som du inte vill ha en app från Apotea och en annan från Zalando. Istället tror vi på öppenhet och transparens. På så sätt blir det bättre för vår kund och det gynnar då även oss. berättar Pär Svärdson.

Rent praktiskt ger appen Mina Paket information om respektive transport som beställs av Apotea och slutkunden kan då direkt följa leveransen på ett enkelt sätt. Appen visar vilken/vilka leveranser som är på väg till konsumenten. Apoteas logotype lyfts fram, precis som transportörens. Alla relevanta statusar från transportören finns med i Mina Paket. Efter leveransen är slutförd får kunderna ge sin feedback på leveransupplevelsen, som Apotea använder för att ytterligare förbättra sitt erbjudande till kunden.

Fördelarna med att ta full kontroll över leveransupplevelsen är att kunderna inte känner sig övergivna efter att de tryckt på köpknappen. De känner att de får en närmare kontakt med oss genom att statusar hela tiden skickas, de kan följa sin order och tillslut lämna feedback när produkten är levererad. Att man får allt i en app och inte olika mail som skickas ut knyter ihop upplevelsen på ett mycket bra sätt, berättar Pär Svärdson.

Att Apotea väljer att samarbeta med oss och appen Mina Paket bekräftar det vi tror om appens betydelse på marknaden, att den är mycket relevant för dagens e-handel och fyller ett behov som både konsumenter och e-handlare efterfrågar, säger Axel Lindgren ansvarig för appen Mina Paket på Unifaun.

Förutom de statusar som transportören levererar till Mina Paket kring var paketet befinner sig i leveranskedjan, har Apotea möjlighet att komplettera med sina egna statusar som t.ex. ”order packad – inväntar transport” eller ”betalning mottagen”. Appen ger även en bättre upplevelse relaterat till returer eller reklamationer samt feedback på leverans och köpupplevelsen. Samarbetet mellan Unifaun och Apotea innefattar även Babyland, Delitea, Widforss, Vitaminvaruhuset och Happy Yachting där alla paket från dem självklart kan spåras och följas direkt i Mina Paket.

Om Mina Paket

Appen Mina Paket är framtagen av Unifaun, Europas ledande aktör inom Delivery Management. Redan från start samarbetade Unifaun med de stora transportörerna på marknaden. Alla försändelser som skapats i Unifauns system finns med. De flesta transportörerna samarbetar i någon form med Mina Paket vilket innebär att merparten av svenska e-handlare direkt kan använda appen som ett sätt att förbättra köpupplevelsen för sina kunder. Använder e-handlaren ett annat system än Unifauns för att skapa sina transportbeställningar, kan datat för transporterna enkelt integreras med Mina Paket för att kunna erbjuda appen Mina Paket till sina kunder.

Idag har Mina Paket installerats över 125 000 gånger, en siffra som stadigt ökar.

Läs mer om Mina Paket och The Unifaun Delivery Experience