Sponsrat Innehåll

Sportamore har fullt fokus på kundens leveransupplevelse!

Sportamore har sedan starten 2009 varit fokuserade på att erbjuda kunderna det bästa inom sport och modeartiklar. Företaget har växt kraftigt sedan starten och under 2017 togs flera investeringar för att skapa förutsättningar för fortsatt kraftig expansion.

Efter vår flytt till en ny modern logistikanläggning med tillhörande investering i automation av logistikfunktionen ser vi nu positiva effekter på verksamheten. Under Cyber Week skickades över 100 000 order problemfritt till våra kunder utan avkall på leveranstid. Under fjärde kvartalet har vi också levererat in dubbelt så mycket varor som vi gjorde under motsvarande period 2016 och byggt upp ett större produktutbud än någonsin tidigare, skriver Sportamores VD Johan Ryding i en kommentar till bokslutet 2017.

Kunderna verkar verkligen gilla det Sportamore gör. Under förra året korades Sportamore för fjärde gången till Årets Nätbutik inom kategorin Sport, hälsa och fritid av Prisjakts medlemmar. Det är det breda utbudet och den goda servicen som gjort att Sportamore än en gång får ta emot priset.

Det finns inget som gör oss gladare än att få uppskattning från våra kunder. Vi gör allt vi kan för att leverera en oöverträffad kundupplevelse och service. Att få det här priset är ett roligt kvitto på att vi lyckas med det sa Jonas Kolehmainen, logistikchef på Sportamore, i samband med att vinsten tillkännagavs.

Nu tar Sportamore nästa steg i att förbättra kundupplevelsen och servicen till kunderna

Som ett led i att fortsätta utveckla kundupplevelsen och servicen samarbetar Sportamore med Unifaun. Förutom att använda Unifauns Delivery Management-system för att hantera alla ordrar, promotar Sportamore Unifauns app Mina Paket till sina kunder.

Mina Paket är en app som levereras av Unifaun i nära samarbete med flera av de stora transportörerna på marknaden. Idén är enkel. Slutkunden vill hålla koll på sina paketleveranser och vill inte använda olika appar eller webbsidor för att göra det. Därför behövs en oberoende app som kan samla alla leveranser, oavsett transportör.  

I Sportamores fall innebär det att alla köp som görs i deras webbutik kan spåras i appen Mina Paket, oavsett transportör. På så sätt kan Sportamore erbjuda sina kunder en ännu bättre köpupplevelse.

Rent praktiskt ger appen Mina Paket information om respektive transport som beställs av Sportamore och slutkunden kan då direkt följa leveransen på ett enkelt sätt. Appen visar vilken/vilka leveranser som är på väg till konsumenten. Sportamores logotype lyfts fram, precis som transportörens. Alla relevanta statusar från transportören finns med i Mina Paket. Efter leveransen är slutförd får kunderna ge sin feedback på leveransupplevelsen, som Sportamore använder för att ytterligare förbättra sitt erbjudande till kunden.

Vi arbetar stenhårt med att ständigt förbättra vår service till våra kunder. En stor del i detta är att se till att allt kring leveransen går så smidigt som möjligt för kunden. En viktig del i detta är självklart att vår kund känner sig informerad om vad som händer med leveransen, och här blir Unifauns app Mina Paket det perfekta verktyget för det. Efter ett långt samarbete med Unifaun känner vi oss trygga med att våra kunder kommer att se appen som en stor fördel när de beställer varor från Sportamore berättar Jonas Kolehmainen.

Förutom de statusar som transportören levererar till Mina Paket kring var paketet befinner sig i leveranskedjan, har Sportamore möjlighet att komplettera med sina egna statusar utöver transportstatus. Det kan t ex. handla om att egna statusar från e-handlare som order packad – inväntar transport, betalning mottagen, retur mottagen, samt ge ett snabbare svar och en bättre upplevelse relaterat till returer, reklamationer eller feedback på leverans och köpupplevelsen.

Det känns oerhört bra att Sportamore väljer att samarbeta med oss och appen Mina Paket. När Sportamore, som ledare inom deras kategori på marknaden, precis som Apotea inom sin kategori, väljer att använda appen som en del i deras kunders leveransupplevelse, bekräftar det att appen är mycket relevant för dagens e-handel och fyller ett behov som både konsumenter och e-handlare efterfrågar. Jag tycker det är spännande och kul att fler och fler e-handlare och konsumenter idag uppskattar en transportörsneutral app där alla deras leveranser finns, säger Axel Lindgren ansvarig för appen Mina Paket på Unifaun. 

Om Mina Paket 

Appen Mina Paket är framtagen av Unifaun, Europas ledande aktör inom Delivery Management. Redan från start samarbetade Unifaun med de stora transportörerna på marknaden. Alla försändelser som skapats i Unifauns system finns med. De flesta transportörerna samarbetar i någon form med Mina Paket vilket innebär att merparten av svenska e-handlare direkt kan använda appen som ett sätt att förbättra köpupplevelsen för sina kunder. Använder e-handlaren ett annat system än Unifauns för att skapa sina transportbeställningar, kan datat för transporterna enkelt integreras med Mina Paket för att kunna erbjuda appen Mina Paket till sina kunder. Idag har Mina Paket högst betyg av alla appar inom denna kategori och har installerats över 130 000 gånger, en siffra som stadigt ökar.