Det tyska logistikföretaget Deutsche Post DHL växlar upp sin satsning på e-handeln. Målsättningen är att nå ett rörelseresultat på runt 60 miljarder kronor till 2022.
Det ska uppnås med tunga investeringar i automatiserade lager och analyser, för att hänga med i och möta kraven från den snabbväxande näthandeln.
Vi behöver utvecklas och bli digitaliserade, säger Frank Appel, vd DHL, enligt nyhetsbyrån Reuters.
Medan antalet brev minskar har man sett en explosionsartad utveckling i antalet paket som skickas. Men med det har även kostnaderna skenat på grund av ökade tyska vägtullar för tunga fordon och en arbetsmarknad som är i desperat behov av arbetskraft.
Dyr digitalisering
I DHL:s satsning har man räknat med att enbart den digitala omställningen kommer att landa på en kostnadsmassa om drygt 20 miljarder kronor. Man räknar samtidigt med att den investeringen ska generera 16 miljarder kronor årligen från 2025.
Den nya strategin bygger på en analys där man ser framför sig en årlig ökning av frakt via flyg med 1-3 procent, via båt på 2-4 procent och via landsväg 3-4 procent.