ANNONS

Kunder mer nöjda med köp i butik än i e-handeln

Bakslag för brett sortiment.

ANNONS

De nordiska kunderna blir mer nöjda med sina köp i butik än de gjorda på nätet. Det visar Resurs nordiska konsumentundersökning.

En faktor uppges vara det breda urvalet, som e-handeln erbjuder jämfört med fysisk butik. Enligt undersökningen kände 49 procent av de svarande sig helt nöjda med sitt köp i butik. Vid köp på nätet blev motsvarande siffra 45 procent.

Vår undersökning visar att konsumenter på den nordiska marknaden generellt sett blir mer nöjda med sitt köp i fysik butik jämfört med köp via e-handel. Detta trots att man hos en e-handlare oftast haft både mer att välja på och mer produktinformation. För mycket information och för många valmöjligheter skapar helt enkelt osäkerhet, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

Dålig vägledning

Dessutom upplevde endast 27 procent att de fick bra vägledning, hjälp och tips när de e-handlade, att jämföra med 57 procent av de som handlade i butik.

Vi såg också att bara drygt 1 av 4 konsumenter upplever sig få bra vägledning i digitala kanaler, att jämföra med mer än hälften i fysiska kanaler. Det visar att e-handlare med fördel kan erbjuda sina kunder både rådgivning och vägledning, säger Anette Konar Riple.

Nils Lund
nils@ehandel.se