ANNONS

Så ska Åhléns bli Sveriges bästa omnihandel: "Behöver bli mycket vassare"

Nya onlinechefen ska leda utvecklingen.

ANNONS

I slutet på förra veckan kom beskedet att Sara Resvik kliver in som ny onlinechef hos Åhléns. Nu ska hon lyfta Åhléns e-handel, som 2018 fördubblade sin försäljning. Och mer ska det bli.

Jag är superglad att ha med Sara på Åhléns resa framåt. Hennes starka digitala kompetens, energi och framdrift är en enorm tillgång för ett företag i förändring som ju Åhléns är, säger Cecilia Mortimer Meurling, marknads- och försäljningschef på Åhléns, till Ehandel.

Att driva onlineaffären är inget nytt för Sara Resvik. Hon kommer visserligen närmast från Industrifonden, men har utöver det en bakgrund hos både Blocket och Aftonbladet, där hon arbetat med digital försäljning. Nu har hon uppdraget att lyfta och förädla den anrika varuhuskedjans näthandel.

LÄS ÄVEN: Åhléns värvar onlinechef – riskkapitalist ska lyfta e-handeln

Vad kommer att bli de största förändringarna jämfört med den e-handel Åhléns har i dag?

Vi kommer framåt att förbättra köpupplevelsen online på Åhléns på många sätt. Alltifrån att ha Åhléns ”in-mind” vid köptillfället till att enklare kunna hitta den vara man letar efter på sajten blir viktiga delar för att fortsätta växa, berättar Sara Resvik för Ehandel.

Medan varuhusen har det kämpigt har e-handeln sett en ordentlig tillväxt. Den kommer nu också att bli en väldigt vital del i Åhléns utveckling, för att vända den dystra förlusttrenden.

För oss på Åhléns så ligger mycket av vår styrka att finnas både i de fysiska varuhusen och online. Vi vill möta kunden där den är, och även om omnihandel är ett uttjatat begrepp är jag övertygad om att det är rätt väg framåt för oss, och att vi är rätt positionerade för att göra riktigt bra ifrån oss.

Vad blir de viktigaste åtgärderna för att få er e-handel att växa och ta ytterligare kliv framåt?

Vi behöver göra förbättringar på vår sajt, alltifrån hur man hittar produkter till att erbjuda kunder mer personliga erbjudanden utifrån vem kunden är. En otroligt viktig kanal är kommunikationen med våra 2,3 miljoner medlemmar i kundklubben.

LÄS ÄVEN: Storsatsar på billig skönhet - nu öppnar Åhléns nya e-handel

Sveriges bästa omnihandel

I slutet på 2015 meddelade Åhléns en långsiktig målsättning om att bli Sveriges bästa omnihandel. Nu, fyra år senare är man fortfarande inte i mål och konkurrensen hårdnar för varje år som går.

Det är fortfarande målet. Vi har en bra grund nu, men behöver bli mycket vassare för att möta den tuffa konkurrensen som finns på marknaden.

Åhléns var sena på e-handelsbollen, du är inte orolig att man var för sent ute och helt enkelt kommer att försvinna i bruset på onlinemarknaden?

Att vi var sena på e-handelsbollen är självklart en utmaning, men det innebär också att vi kunnat göra val idag som exempelvis innebär att vi inte har en teknisk skuld och därför bygger upp en smartare e-handel från början. Med ett så starkt varumärke som Åhléns har vi en plats att fylla inom retail, både off- och online.

Vi var visserligen sena med e-handelsstart, men har vuxit i snabb takt och tagit så stora marknadsandelar att vi inte är oroliga att försvinna i bruset. Åhlens e-handel växer i nuläget snabbare än marknaden.

 

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap