ANNONS

Necessär som kan tas isär - sålde slut direkt

Grundarsystrarna Sara och Emma Ahlgren

"Inte rädda för konkurrensen".

ANNONS

För en månad sedan lanserade systrarna Emma och Sara sitt första e-handelbolag Bon Voy Bags, som tillverkar necessärer med en uttagbar och tvättbar insida.

Vi har rest mycket tillsammans och har alltid upplevt att vi har behövt kompromissa mellan stil och funktion när det kommer till necessärer. Våra resor startade ofta med att någon produkt hade läckt ut i hela necessären samt en extra plastpåse vid sidan om, då vi aldrig fick plats med alla produkter i necessären. Så vi bestämde oss för att skapa en necessär som hade allt, det vill säga en generös storlek, stilren design och framförallt en funktion som vi saknat på marknaden; uttagbar och maskin-tvättbar insida, säger duon till Ehandel och tillägger:

Vi kommer båda från en bakgrund av marknadsföring och sälj. Att driva en eget företag har varit en dröm och funnits med oss sen vi var i 7 och 9-årsåldern och sålde våra begagnade leksaker på den lokala marknaden i Åtvidaberg.

Under företagets första verksamma månad har efterfrågan varit mycket större än vad systrarna förväntade sig.

Vi trodde att vi var väl förberedda inför vad vi trodde att vi skulle sälja. Vi tog in flera hundra produkter och öppnade e-handeln i slutet av augusti. Men vi sålde faktiskt slut hela lagret första månaden, utan att ens marknadsföra Bon Voy Bags innan vi lanserade. Det är verkligen jättekul att vi togs emot så väl.

Hur tycker ni att det är att driva en e-handel? Var det som ni hade föreställt er? 

Ingen av oss har drivit eller jobbat med e-handel tidigare så det var, och är fortfarande, väldigt mycket att lära sig. Framförallt underskattade jag hur svårt det skulle vara att driva trafik. Jag visste att det inte skulle komma gratis, men trodde inte att det skulle vara så krävande. Så vi har fått testa oss fram, både gällande trafik och övriga e-handelsdelar. Det är det som även är fördelen med online, att det är så enkelt att testa mycket olika saker och funkar det inte så är det bara att ta bort eller ändra något.

"Bygga upp hype"

Den aktuella marknaden för bolaget är givetvis den svenska hemmamarknaden. Men det finns redan nu tankar på att expandera i Europa, avslöjar de.

Vi har möjlighet till att sälja globalt redan nu, därför har vi sajten översatt till engelska. Men vi har endast satsat på den svenska marknaden än så länge. Just nu är vår sajt till och med endast på engelska, men det är inte meningen. I helgen gjorde vi ett portalbyte och då försvann den svenska sidan. Men det ska vi fixa, meningen är att vi ska ha en svensk sajt alltså, säger Emma och fortsätter:

Inom kort är planen är expandera och gå ut i Europa. Jag tror på att översätta sajten till de lokala språken, det hjälper SEO och marknadsföringen, men vi kommer även att vilja ta hjälp av lokala influencers. Till en början kommer vi satsa på de största marknaderna Tyskland, Danmark, Spanien och Frankrike.

Sara och Emma menar att de har upptäckt ett lucka på marknaden, och är därför inte rädda för konkurrensen. Trots att de återskapar en produkt som har funnits länge och erbjuds av många.

Vi ser att det finns ett litet hål på marknaden inom just necessärer. Det som finns tillgängligt i dag är dyrare, mer exklusiva märken och billigare varianter som kedjorna erbjuder, men det finns ingen som har tänkt på att skapa en produkt som man kan underhålla för att den ska hålla länge. När det kommer till prisklass så finns vi i ett mellansegment, och vår "usp" är att vi har tagit en produkt som annars blir ofräsch ganska snabbt, men som nu kommer att hålla längre.

Det som också gör oss unika är att vi vill ta den "tråkiga och smutsiga" necessären, som man bara använder när man åker iväg och annars har gömd, in i finrummet. Alltså att erbjuda en necessär som är tillräckligt snygg för att ha framme på badrumshyllan, som man kan hålla fräsch och inte bara används när man ska iväg. Men det är samtidigt vår största utmaning just nu, det vill säga att bygga upp "hype" kring en produkt som historiskt sett har varit ganska bortglömd.

Bon Voy Bags affärsidé har systrarna kommit på tillsammans, och därefter tagit steget till att starta bolaget. Men nu är det endast Emma som jobbar med företaget på heltid.

"Det förstärker min tes"

Nu är planen att höras och synas ännu mer. Starten blev bättre än duon hoppades på, men i samband med det ökar även nästkommande mål och förväntningar.

Vi har synts mycket bland influencers och det vill vi fortsätta med. Men vi har aldrig betalat influencers för att göra reklam för Bon Voy Bags. För oss är det viktigt att det ska vara genuint. Därför valde vi att kontakta några profiler som vi genuint gillar. Vi skickade våra necessärer till dem utan att tvinga eller be dem om en recessioner, och de flesta har därefter lagt upp bilder på våra produkter och skrivit hur bra det är med uttagbar insida bland annat. Vissa väntade ett tag och testade produkten innan de skrev något, innan vi fick exponering. Så det känns väldig genuint och jättekul. Men de har enbart fått produkterna utskickade till sig för att testa. Influencers har alltså fått köpa necessären själv om de har velat att behålla den, säger Emma och fortsätter:

Nu har vi även köpt digital marknadsföring på Instagram och Facebook, samt satsat på SEO.

Vad hade ni för strategi kring hur stora influencers ni kontaktade?

Vi valde influencers efter eget intresse. Men vi tog även kontakt med profiler som vi tyckte förmedlade något som passade vår vision.

Vi har en bred mix av både stora influencers upp till 100 000 följare på Instagram, till mindre med minst 10 000 följare. De som har gett oss mest är dock de som har mellan 20 och 30 tusen följare, vilket förstärker min tes om att profiler med den mängden följare har just följare som verkligen gillar influencern och litar på vad den säger och tycker.

Idag finns Bon Voy Bags endast endast på nätet och en fysisk närvaro, i form av egen butik, finns inte med i planerna framöver.

Däremot ligger en viss del återförsäljare med i planen, då vi vill kunna exponera vår produkt till så många som möjligt.

Företaget tillverkar sina produkter i Asien. Så sent som i veckan har bolaget lanserat fler färgvarianter, och under hösten kommer även fler modeller att släppas.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se