ANNONS

E-handeln tar över spelbutikerna - men får ny konkurrens

Kurosh Salehi, vd på GameShop.

GameShop om skiftet.

ANNONS

I en värld där den globala spelkedjan GameStop tvingas till masstängningar, där e-handelstitaner som Amazon dominerar försäljningen online och där digitaliseringen tar ett allt hårdare grepp om branschen ser de dedikerade spelbutikerna ut att snart vara ett minne blott.

Men det finns faktiskt de som trotsar trenden och butiksdöden - och de gör det med hjälp av e-handeln. Det handlar om de små aktörerna som är begränsade till en enda butik. De som med kunskap och service skapar en unik kontakt till sina stamkunder.

En av dessa aktörer är GameShop, en av Nordens äldsta spelbutiker. Den återfinns på Högbergsgatan 32 i Stockholm, men också i allra högsta grad på nätet. Här går försäljningen åt rätt håll, trots den stenhårda konkurrensen från de stora drakarna och digitala butiker, där kunderna laddar ned sina spel direkt till sin spelenhet.

I relation till när vi startade verksamheten för snart 25 år sedan så har vi haft en konstant ökning i total försäljning av antalet fysiska spel. Detta då intresset för spel breder ut sig över fler demografer årligen. I och med att spelkulturen hela tiden når ut till fler konsumenter, så påverkar det även oss i hur många fler kunder som hittar till våra butiker, berättar Kurosh Salehi, vd på GameShop, för Ehandel.

E-handeln tar över

Och det är just tack vare e-handeln, på GameShop.se, som affären går framåt. Faktum är att tillväxten där varit så stark att den rentav tagit över försäljningen i butik.

Tidigare var fysisk butik det primära försäljningsstället, men under senare tid har vi sett en markant övergång till nätbutiken som nu står för den absolut största andelen av försäljningen.

Att e-handeln är på stark frammarsch här i Sverige har nog inte undgått någon vid det här laget. Det ser vi i mätning efter mätning. En av branscherna som driver på den utvecklingen är just spelbranschen, där e-handeln i allt högre utsträckning blir huvudkällan till köp av fysiska spel. Det är förmodligen en av de branscher där e-handeln ligger allra längst fram.

Det finns många anledningar till varför vi ser denna trend, men jag vill säga att det grundar sig i den bekvämlighet som e-handel medför, både för våra kunder och för oss. Vi har möjlighet att skala upp verksamheten med ett bredare sortiment på nätet än vad vi kan lagerföra i fysisk butik och vi kan erbjuda våra kunder olika lösningar från partners vilket förhöjer köpupplevelsen.

Exempelvis implementerar vi nya tjänster från Klarna som möjliggör ännu smidigare och bekvämare köp via nätbutiken, vart kunden än befinner sig. På sikt ser jag att utvecklingen av e-handeln kommer göra den fysiska butiken förlegad i aspekten av ett rent försäljningsställe.

Digital konkurrens

En annan faktor som både butikerna och e-handlare kämpar emot är de digitala affärerna, som drivs av marknadsledande aktörer som Sony (PlayStation), Microsoft (Xbox), Nintendo (Nintendo Switch) och Valve (Steam, PC), samt stora förläggare (EA, Ubisoft, med flera).

Sony meddelade så sent som i somras att deras spel nu säljs i högre utsträckning i digital form än i fysisk form, något som många tolkade som att ett paradigmskifte är på väg. Att försäljningen av fysiska exemplar helt enkelt är på väg att dö ut och såväl butiker som e-handlare med dem.

Lägg därtill prenumerationstjänsternas intåg, där kunden betalar en månatlig summa och därigenom får tillgång till ett digitalt spelbibliotek under tiden prenumerationen pågår. Tjänster där kunden alltså inte äger sina egna spel, utan helt enkelt hyr dem.

Google tar upp kampen

I november tas ytterligare steg på den fronten när Google släpper sin nya tjänst, Stadia. En omdiskuterad prenumerations- och streamingtjänst för spel, där kunden dels betalar en månatlig avgift, dels behöver köpa tillgång till utvalda spel och sedan kan strömma spelen i hög konsolvalitet till valfri enhet, som till exempel sin smartphone. En tjänst där kunden helt enkelt inte blir lika beroende av kraftfull hårdvara, för att kunna avnjuta spel av högsta grafiska dignitet.

De har däremot stött på en hel del kritik, som fortfarande menar att tekniken inte är tillräckligt utvecklad för en njutbar spelupplevelse och att de spelen kunden har betalat för helt försvinner om Google väljer att lägga ned den här tjänsten. Satsningar som läggs ned är just något Google blivit notoriskt kända för genom åren.

Men helt klart är att det är hit branschen är på väg - att det är här man vill ta klivet in i framtiden. Det är nämligen i utökad digitalisering, prenumerationstjänster och molnströmning, som de stora drakarna investerar allra mest just nu.

Hur har ni som butik märkt av digitaliseringen av spelbranschen?

I takt med att den digitala distributionen har ökat de senaste åren så har vi haft en nedgång i försäljningsutvecklingen av fysiska datorspel, detta till följd av Steam och andra digitala distributionskanaler för just datorspel. Konsolspel såsom PlayStation, Xbox och Nintendo har ej påverkats med minskad försäljning. Främst för att det ännu inte finns några jämbördiga tjänster, likt de för datorspel i dagsläget.

Digitaliseringen överlag har ändå möjliggjort att fler har fått ett intresse för spel och det fortsätter år för år. Vare sig det gäller fysiska spel, nätspel eller mobilspel så har anskaffningen blivit avsevärt mer lättillgänglig, vilket har ökat antalet som konsumerar och engagerar sig i spelkulturen.

Ett tydligt resultat av detta är e-sporten som har växt till att bli en global miljardindustri. Vi som återförsäljare av spel märker av det indirekt, genom att fler kunder hittar till oss via andra spelrelaterade kanaler.

Hur tror du att utvecklingen kommer att se ut framgent? Kommer försäljningen av fysiska spel i butik och i e-handeln att fortsätta tappa mark mot den alltmer utbredda digitala försäljningen?

Framöver ser vi att försäljningen av fysiska spel minskar där det finns digitala alternativ. Exempelvis kommer Google, Apple och inte minst de stora spelhusen Sony och Microsoft att erbjuda streaming i egen regi. Likt bekvämligheten av att idag handla på nätet, så kommer streaming direkt till konsument att ändra köpbeteendet.

Nya koncept

Men samtidigt som tidigare nämnda GameStop tvingats stänga runt 2000 butiker världen över bara de senaste två åren (och fler ska det bli) och många uttryckt en oro över spelbutikernas framtid, så ser Kurosh Salehi positivt på framtiden.

I stället för att sälla sig till den alarmistiska skaran och ge upp, ser man till att anpassa sig till den nya verkligheten och erbjuda nya tjänster som kommer att efterfrågas i digitaliseringens spår.

Personligen är jag inte orolig över utvecklingen vi har framför oss. Med ett ändrat köpbeteende tillkommer också nya kundbehov och vi får då se till att vara på tårna för att kunna tillgodose våra kunders nya behov.

Vad kommer ni att göra rent konkret för att möta den ökande konkurrensen från digitaliseringen?

Vi anpassar oss efter hur marknaden rör sig vilket innebär att vi får utveckla nya operativa strategier. För att kunna genomföra detta framgångsrikt så jobbar vi aktivt med att lära känna våra kunder och vad de efterfrågar.

Konkreta exempel på vad vi kommer göra framöver är att lägga större fokus på vårt sortiment av retrospel samt merchandise i nätbutiken, kategorier som inte berörs av konkurrensen i samma utsträckning.

När det gäller den fysiska butiken så ska vi sjösätta ett nytt koncept där vi skiftar inriktning från försäljning till underhållning. Vad vi ser i kundbeteende generellt och framförallt i yngre åldrar är att man hellre handlar på nätet än i butik, går man utanför dörren så är det oftast för att träffa vänner och dela upplevelser med varandra.

Denna utveckling ger oss möjligheter att skapa ett nytt och marknadsrelevant butikskoncept för att fortsätta nå ut till fler konsumenter även i framtiden, när spel inte längre handlas i fysiskt format.

Nils Lund
nils@ehandel.se