Det lät som en nästintill galen idé. Zalando skulle låta 50 privatpersoner i Århus och Köpenhamn i Danmark att agera hämt- och returställen för paket.
LÄS ÄVEN: Privatpersoner blir Zalandos paketutlämningsställen
I dag presenterade de resultaten för försöket - det visade sig vara en succé.
Testet har gett mycket positiva resultat. 95 procent av Zalandos kunder, som har använt tjänsten, säger att de fick en ”utmärkt service” när de hämtade eller returnerade sina paket. Majoriteten av kunderna säger att de skulle rekommendera sina vänner den här tjänsten och att de själva kommer att använda den i framtiden, säger David Hejgaard, kommersiell chef på Zalando i Norden, i ett pressmeddelande.
I företagets egna marknadsundersökning sade sig dessutom 72 procent av de danska kunderna att de högst troligen kommer att använda hämtställen drivna av privatpersoner i framtiden.
Bra på landsbygden
Pilottestet visar också att konceptet kommer att kunna fungera väl på landsbygden, där antalet affärer är färre och öppettiderna kortare. Ett sånt här projekt skulle då innebära mer bekväma och flexibla hämt- och returmöjligheter där.