ANNONS

Hur hanterar man social marknadsföring?!

Pernilla Nyrensten, vd på RevolutionRace

Acceptera aldrig utgångsläget.

ANNONS

Jag kan fascineras av hur mycket man har att hämta från historien. Hur mycket mod vissa banbrytare inom sin bransch haft och hur mycket vilja som krävts.

Jan Stenbeck förändrade hela Telias monopol inom telefoni. Han flyttade gränser inom vad som var tillåtet i reklam när han började sända från London för att kunna släppa igenom reklam som egentligen inte var tillåten i Sverige. Han skapade sina egna förutsättningar och möjligheter genom att vägra acceptera utgångsläget. Steve Jobs vågade kannibalisera på sig själv. Han slaktade iPoden när iPhonen gjorde intåg. Men han visste att om han själv inte gjorde det så skulle någon annan göra det istället.

Här hemma i Sverige så är det många som inspirerat med sitt mod och sin fasta övertygelse om hur framtiden bör se ut. Spotify och Klarna för att nämna några svenska techbolag som har varit väldigt innovativa med sina tjänster och marknadsföring.

När vi, RevolutionRace, gick in på sociala medier och marknadsförde oss så var det ingen som trodde på den typen av marknadsföring. Vi lyckades bygga ett varumärke genom att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, med rätt produkt. I dag är social marknadsföring en självklarhet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av min syn på viktiga faktorer för att nå ut genom bruset!

1: Unik framtoning

Våga visa lite personlighet. Bygg inte något som är trist och korrekt. Ingen minns dina svar då. Vi gillar personer i verkliga livet som visar personlighet. Perfekt är inget att sträva mot. Samma sak gäller även här. Unikt och genuint, för ert varumärke, är det som gäller.

2. Differentiera och gör det annorlunda

Med all reklam där ute är det viktigt att ställa sig frågan: Om vi tar bort loggan minns då kunden annonsen? Vet de vilket varumärke som står bakom? Om inte – Gör om!

3. Funnel is dead

Glöm den klassiska kundresan. Alla som marknadsför sig idag måste inse att varje kunds resa är unik och ser helt olika ut. En inställning där alla segmenteras lika är helt förkastligt. Unik anpassning är ett måste.

4. Allt handlar om frekvens

Alla pratar om ”branding ”och vikten av att ett varumärke ska synas och nå räckvidd, ändå verkar alla livrädda för frekvens. Frekvens ger ”top of mind ”och är idag en självklarhet. Syns man inte så finns man inte.

5. Lyssna inte på experterna

Ingen expert kan se in i framtiden. De vet lika lite om framtiden som du. Ni kommer ta så mycket bättre beslut med det i bakhuvudet. Allt går så fort fram så låt inte någon expert säga vad som är rätt eller fel. Våga chansa lite. Blir det fel så gör om och gör rätt.

6. Best practice är för nybörjare

Man lär sig hur det bör fungera och hur alla säger att det ska fungera. Alla framgångsrika bolag och varumärken har sin egna strategier och bygger en testkultur kring det egna varumärket. Det kommer aldrig att fungera med best practice i det långa loppet. Det ska justeras varje dag året runt. Då hamnar man alltid rätt.

7. Pudla!

Sist men inte minst. För att lyckas på sociala medier så måste man förstå att den stora massan, som är där, kan bilda hatstormar om man på ett eller annat sätt inte lyckats leverera enligt förväntningarna. Det är både tjusningen och skräcken med att vara där. Går något fel. Erkänn och gör en pudel! Lägg er platt så dör det ut. Du kan till och med få fler som tar dig i försvar när du erkänner. Du framstår nämligen som mänsklig.

Pernilla Nyrensten