Julia Reuszner, ansvarig för Adlibris digitalt, har följande kommentar gällande denna nya satsning:
– Det har bara varit en tidsfråga innan svenskarna ligger i hängmattan eller sitter på bussen med en läsplatta i handen. Vi har sett hur e-boken formligen exploderat i USA efter att det lanserats läsplattor kopplade till e-bokhandeln och vi vet redan att svenskar älskar att läsa. Ingen svensk aktör har dock vågat satsa helhjärtat på att göra formatet enkelt och lättillgängligt - fram tills nu.
Adlibris verkar alltså inte vara speciellt imponerade av Dito-konceptet. Letto sägs vara den första läsplattan i Sverige att vara direkt kopplad till en e-bokhandeln och med bara två knapptryck ska en ny bok kunna vara redo att läsas. Denna digitala satsning skall fortsätta med en applikation för Android och en uppdaterad iPhone-app. Adlibris skall även göra om sin e-boksida på Adlibris.com.
Vi har tidigare skrivit om hur e-bokmarknaden inte är speciellt stor i Sverige och att den förmodligen behöver en "svensk Kindle". Då rapporterade vi även att det sålts 81 000 e-böcker i Sverige, något som Elib sedan korrigerat till 61 000. E-bokmarknaden kan alltså vara mindre än vad Adlibris säljer under sin bästa dag under julhandeln.
Sverige behöver verkligen någon som lyfter e-boken tillsammans med en bra läsplatta, likt Amazon och deras Kindle. Frågan är om Adlibris är de som kommer lyckas med detta först.
Källa: press