I rapport efter rapport syns e-handeln öka. Nu släpper Dibs (snart Nets) sin undersökning, som visar att svenskarna i år totalt spenderar nära 310 miljarder kronor på näthandel – en ökning med 16 procent mot förra årets nästan blygsamma 268 miljarder kronor.
Det är en återigen stark ökning som visar att e-handeln har blivit en naturlig del av vardagen i Sverige. Det är numera enkel rutin att handla på nätet och mognadsgraden är ganska hög i alla åldrar, till och med bland de äldsta har fyra av fem handlat på nätet under en tremånadersperiod, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, i ett pressmeddelande.
Rapporten visar också att näthandeln ökar inom alla samlade kategorier. Däremot uppger 11 procent färre att de köper flygresor på nätet.
Allra populärast är varor, som står för 37 procent av inköpen. Svenskarna shoppar fysiska varor för 116 miljarder kronor i år, en ökning med sju procent mot förra året. Noterbart är att vardagsinköp som dagligvaror och byggvaror ökar. E-handeln blir alltså allt mer integrerad i våra dagliga liv.
Det omsätter mest
Kläder, skor och accessoarer omsätter mest. Men den största andelen svenskar köper kropps- och hälsoprodukter på nätet – hela 61 procent av de som e-handlar under året. Det kopplar Dibs till att apoteken blivit allt vassare på sina digitala erbjudanden.
Konsumenternas ändrade vanor - storkonsumenterna handlar till exempel på nätet över 100 gånger per år - gör att vissa fysiska butiker får det tufft. En uträkning från HUI visar exempelvis att vid köp av så kallade sällanköpsvaror så står e-handeln numera för hela tillväxten inom handeln, säger Patrik Müller.