ANNONS

Klippkungens nya sajt tar upp kampen med Matsmart

Anders Sköld på Klippkungen och Gott&Kort

Premiär för helt ny e-handel.

ANNONS

Klippkungen, som säljer godis online, har precis lanserat en ny systersajt som heter Gottochkort.se. Den nya webbutiken säljer livsmedel som antingen är nära, eller redan har passerat, sitt bäst före-datum till kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

LÄS ÄVEN: Skulle förlansera ny chipsmodell – fick lagret uppköpt av konkurrent

Vi har, genom vårt arbete med Klippkungens "ät snart"-segment, märkt att det finns ett stort intresse för godis med korta datum både hos konsumenter och leverantörer.

På Klippkungen har vi valt att satsa på ett brett utbud av produkter. Fördelen med det är förstås att det mesta finns där, men nackdelen är att det kan bli svårt att få en överblick. På vår nystartade sajt Gott&Kort väljer vi därför att ta in färre produkter, som vi presenterar med ett helt annat upplägg – tre kategorier baserade på datum, säger Anders Sköld på Klippkungen och Gott&Kort, till Ehandel.

Gott&Korts koncept centreras alltså kring bäst före-datum. Alla produkters datum är tydligt angivna på sajten, och idén är att i längden gynna miljön och bidra till mindre matsvinn.

Vi har märkt att andra aktörer har frångått tänket med korta datum och att rädda utgångna produkter från att slängas, för att istället sälja nyproducerat. Samtidigt hör många leverantörer av sig och undrar om vi kan ta hand om överproducerade varor. Vi har också sett en positiv trend där allt fler kunder spenderar längre tid på våra "ät snart"-sidor, säger Anders Sköld.

Branschkollegan Matsmart.se har ett liknande koncept. Företaget är också transparent med bäst före-datum, men en stor del av det som säljs är inte i närheten av att passera något datum. Istället handlar det ofta om saker som överproduktion och förpackningsbyten, vilket Matsmarts vd Karl Andersson har berättat om i en tidigare intervju på Ehandel.

LÄS ÄVEN: Matsmart ska avslöja ”felen” med varorna – planerar ny funktion

Matsmart ser därför ett behov av att kommunicera till kunderna varför de olika varorna finns på sajten, men det beskrevs som en utvecklingsfråga.

Nu börjar Gott&korts resa i e-handelns värld, och Anders verkar redan ha fått mersmak för att driva fler webbutiker.

Jag utesluter inte heller att vi kommer att ta fram andra nischade sajter inom kort, avslutar Anders Sköld.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se