ANNONS

Kaos hos PTS: “Det kryllar av brev”

Helene Rosang på PTS med bilder på de aktuella brevhögarna

Förstörs efter tre månader.

ANNONS

Post- och telestyrelsen (PTS) rapporterar idag att de har problem med en ökad mängd brev på sin enhet för saknade brev. Enligt PTS har PostNord den senaste tiden börjat kräva betalt för brev som inte har tillräckligt många frimärken. Det verkar alltså som att man tidigare varit lite lösare i sin bedömning.

"Väldigt många brev"

Den nya policyn har nu lett till att mängderna brev som hamnar hos PTS ökat rejält.

Den senaste tiden har vi på enheten fått in väldigt många brev, helt enkelt på grund av att många väljer att inte lösa ut brevet. Som ni kan se på bilderna så kryllar det av brev här hos oss, skriver Helen Rosang, chef på enheten för saknade brev.

PostNord är nu alltså hårdare med att antalet frimärken är korrekt och om så inte är fallet så kräver de betalt av mottagaren. Om mottagaren inte betalar inom tre veckor så skickar PostNord vidare breven till PTS.

Det här märks verkligen hos oss, konstaterar PTS.

Tagit in extrapersonal

PTS jobb blir att kontakta avsändarna, men det lär ta tid innan man gått igenom alla brev.

Även om vi jobbar så snabbt som möjligt, och har tagit in extrapersonal, så kommer det ta längre tid än vanligt att jobba igenom de här volymerna.

Förstörs eller skänks

Myndighetens tips till de som skickar brev är helt enkelt att se till att breven är korrekt frankerade. PTS gör sitt bästa för att hitta avsändaren, på de brev de tar emot, men om det misslyckas så förstörs eller skänks innehållet till välgörenhet efter tre månader.

Vi öppnar breven, kollar igenom dem snabbt och försöker hitta avsändaren, alltså den som skickat brevet. Hittar vi avsändaren skickar vi tillbaka brevet. Vi gör dock inga försök att hitta en ny adress till adressaten, den som ska ta emot brevet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap