2009 grundades skönhetsmärket Emma S av entreprenören Emma Wiklund, som under 90-talet fick internationellt genomslag som fotomodell och skådespelerska. Då hette hon Emma Sjöberg - ett namn som hennes skönhetsmärke senare döptes efter.
"Tycker inte att vi konkurrerar"
Emma S produkter har sedan starten kommit att säljas hos återförsäljare i Sverige, Norge och Finland, och numera kan Emma Wiklund dessutom räkna sig själv som e-handlare eftersom försäljning också sker via emmas.com.
- Vi har haft vår egen e-handel i ett par år, men vad gäller vår webbshop så är den fortfarande mest en mer personlig service till de kunder som shoppar Emma S produkter som kommer direkt från oss, skriver Emma Wiklund i ett mejl till Ehandel.se.
Hon tycker att sajten fungerar fint ihop med företagets övriga affärsmodell.
- Vi har väldigt begränsat med priserbjudanden och anser inte att vi konkurrerar med våra utvalda återförsäljare.
Ska öka med 50 procent i år
Under 2017 omsatte Emma S knappt 30,3 miljoner kronor, vilket är ungefär lika mycket som året innan. Samtidigt sjönk resultatet något, från drygt 1,76 till 1,75 miljoner.
- 2017 var för oss ett investeringsår på många olika plan. Vi har investerat stort i produktutveckling och i organisationen för att kunna hantera tillväxt, berättar Emma Wiklund.
För det här året ser dock utvecklingen betydligt ljusare ut, och när året är över förväntar sig vd:n för Emma S att bolaget ska ha ökat både sin omsättning och sitt resultat.
- Vi förväntar oss att växa med cirka 50 procent och nå en omsättning på cirka 45 miljoner kronor, med ett - som det ser ut nu - fint resultat!