Förra veckan trillade ett nyhetsbrev in från den inte så gamla skönhetsbutiken Beauty Bargain, som Åhléns står bakom. I brevet stod det "Premiär för Beauty Bargains E-handel! Shoppa skönhet till bargain priser - hemma från soffan".
Skönhetsföretaget, vars koncept går ut på att erbjuda skönhetsprodukter till lägre priser, startades i våras och en tillhörande e-handel lanserades så sent som i augusti.
LÄS ÄVEN: Storsatsar på billig skönhet – nu öppnar Åhléns nya e-handel
I mejlet fanns det uttryckt "50% på rek. pris" och på de övriga produkterna, både i mejlet och på Beautybargain.se, finns det alltid ett rekommenderat pris precis under Beauty Bargains egna pris.
Av ren nyfikenhet besökte vi några andra butiker på nätet, och insåg snabbt att Beauty Bargain inte var ensamma om att använda rekommenderat pris på det sättet. Bland annat är skönhetskedjan Lyko en av dem, samt Trademax, byggmax och golvpoolen.
Det som kunderna kan uppfatta är att det rekommenderade priset, som en butik själv aldrig har sålt sina varor för, kan få de ordinarie priset att låta som mer fördelaktigt.
Att företag använder sig av "rek. pris" på ett felaktigt sätt är i sig inte en nyhet. Vi har tidigare skrivit om fall då e-handlare blivit stämda för just det. För några månader sedan fälldes exempelvis Trademax av Patent- och marknadsdomstolen just på grund av att aktören hade jämfört sina priser med ett rekommenderat pris och menat att de därmed har nedsatta priser.
LÄS ÄVEN: Trademax fälls för påhittad rea – får böta 4 miljoner
Vill "förtydliga för kunden"
Enligt Beauty Bargain har företaget inte använt sig av det rekommenderade priset på ett vilseledande sätt.
Såsom vi har tolkat Konsumentverkets skrivelse kring rekommenderat pris ser vi inte någon konflikt med hur vi presenterar våra erbjudanden. Vi vill ge en rättvis prisbild och inte vilseleda kunden. Vi väljer aldrig att använda benämningen ”ord. pris” eller ”rea” om vi inte haft en vara till försäljning till det priset, förklarar Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Beauty Bargain, för Ehandel.
Lykos vd menar att företaget vill underlätta shoppingen för konsumenten, men att de kan ändra sin strategi om procentsatsen uppfattas felaktigt av kunden.
Det rekommenderade priset är det priset som vår leverantör har angett. Summan man sparar sätter vi endast upp på produkterna som har en procentsats, för att förtydliga för kunden. Vi visar alltså att vårt pris är några procent lägre än det rekommenderade priset. Men vi hävdar inte att man alltid spara när det bara finns ett "rek. pris" med. Slutpoängen är så klart att konsumenten inte ska bli vilseledd. Vi hävdar därför att procentsatsen som vi sätter bredvid "rek. pris" är jämförd med det rekommenderade priset och inte mot vårt ordinarie pris.
Man kan självklart diskutera om man ska ha procentsatsen där eller inte, men vi har valt att ha det för att det ska underlätta för kunden. Vi vill ju vara så tydliga vi kan mot konsumenten. Och skulle man vilja vända på det och inte visa "rek.pris" alls, så skulle man göra det svårare för konsumenten att uppfatta vårt pris. Men om kunden i nuläget uppfattar det som att vi har sänkt priset så borde vi ändra det så klart, säger Rickard Lyko.
"Detta är inte tillåtet"
Vi kontaktade Niclas Ernebratt som är jurist på Konsumentverket för att ta reda på vad som gäller.
Det finns inget hinder mot att presentera sitt försäljningspris tillsammans med ett rekommenderat pris så länge det rekommenderade priset är ett pris som faktiskt tillämpas på marknaden i en hygglig utsträckning.
Det får dock enbart presenteras som en ”neutral jämförelse”, vilket innebär att några rabattsatser (procent eller summa) inte får framgå. Detta då det lätt kan ge intryck av att det rör sig om en prissänkning jämfört med butikens tidigare ordinarie pris, svarar han.
Hur mycket innebär "en hygglig utsträckning"?
Kan tyvärr inte ge ett bestämt svar på den frågan då det blir en bedömningsfråga i det enskilda fallet, säger Niclas men hänvisar till verkets vägledning gällande prisinformation.
I Konsumentverkets vägledning om prisinformation om rekommenderat pris står det:
För det första ska det röra sig om ett pris som faktiskt har rekommenderats av ett tidigare säljled, för det andra ska detta pris också tillämpas på marknaden i viss mån. Om Konsumentverket finner skäl att anta att marknadsförda rekommenderade priser enbart tillämpas i oväsentlig mån på marknaden bör näringsidkaren kunna visa på motsatsen.
I praktiken är möjligheten att hänvisa till rekommenderade priser begränsad. Uttrycket är dessutom vagt i sin innebörd varför det bör användas med försiktighet. Då uttryck som ”rea”, ”extrapris” eller liknande, som ger intryck av att priset är nedsatt i jämförelse med ordinarie pris, används får jämförelser med ett rekommenderat pris inte tillämpas.
Och i Hallå Konsument som är ett frågeforum med oberoende vägledning genom Konsumentverket är det skrivet:
Om en vara presenteras som en REA-vara eller ett erbjudande så kan det inte hänvisa till ett tidigare pris som den aldrig haft, eller som den haft för väldigt längesedan. Ibland framställs ordinarie pris som ett REA-erbjudande när det jämförs med rekommenderat pris, detta är inte tillåtet.
Priset existerar inte
Det kan vara svårt att tolka vad som egentligen är rätt eller fel utifrån de regler som konsumentverket har formulerat om hur man får visa upp ett rekommenderat pris i sin webbutik. Sättet som till exempel Beauty Bargain presenterar sina priser på skulle både kunna vara okej och inte.
Enligt Niclas Ernebratt och Konsumentverkets vägledning gällande prisinformation är sättet butiken har använt rekommenderat pris okej, om det "tillämpas på marknaden i viss mån". Vi får dock inte veta hur mycket " i viss mån" är.
När vi exempelvis söker på en av produkterna, i det tidigare nämnda nyhetsbrevet, så får vi snabbt fram flera resultat. Det är dock endast några få som faktiskt säljer det till det rekommenderade priset. Den betydande majoriteten av de övriga butikerna säljer samma produkt till ett lägre pris än Beauty Bargain. Därför skulle just detta fall vara en enskild bedömningsfråga, men som e-handlare kan det vara värt att ha med sig.
Däremot kan vi se att det inte är tillåtet att framställa ordinarie pris som ett erbjudande genom att jämföra sitt ordinarie pris med ett rekommenderat pris. Niclas Ernebratt understryker också att rabattsatser som procent eller summa inte får framgå tillsammans med ett rekommenderat pris, för att inte ge uppfattningen om att kunden "sparar" om de handlar just nu. Kunden sparar alltså ingenting, eftersom priset inte existerar hos butiken i verkligheten.