Fraktbolaget DB Schenker meddelar idag att de fått i uppdrag att automatisera MediaMarkts logistik för e-handel och butiksleveranser. Lagret är placerat i Arlandastad logistikcenter, utanför Stockholm. Automationslösningen är av typen CarryPick, vilket liknar Amazons system Kiva mer än exempelvis AutoStore.
Lagret är automatiserat med en CarryPick-lösning där lagerhyllorna transporteras till lagerpersonalen för plockning – istället för att de går runt bland hyllorna och plockar. CarryPick-lösningen möjliggör till stor del automatiserad behandling av alla inkommande kundorder och är upp till tre gånger effektivare än konventionella lagerhanteringssystem. Dessutom ger den MediaMarkt en möjlighet att ännu snabbare reagera på produkt- eller säsongsvängningar, skriver DB Schenker i ett pressmeddelande.
MediaMarkt ska vara det andra företaget att nu använda denna typ av robotlager hos DB Schenker. Sedan tidigare använder även Axfoods e-handel Apohem logistikcentret.
LÄS ÄVEN: Schenker inviger sitt robotlager i Arlandastad
Alla produkter som säljs av MediaMarkt Sverige ska lagras, plockas och packas samt levereras till rätt destination från ett område på cirka 15 000 kvadratmeter i Arlandastad.
Vi är övertygade om att DB Schenker är rätt partner som kan bidra till vår framtida framgång. Partnerskapet är en viktig milstolpe på vår resa mot att ge våra kunder en ännu bättre köpupplevelse, säger Michael Rylander, chef för Supply Chain & Logistics, MediaMarkt Sverige.
Planen är nu att utöka automationen på det nya MediaMarkt-lagret.
Tillsammans med MediaMarkt Sverige kommer vi att fortsätta utveckla lösningen för att öka graden av automatisering och säkerställa ännu kortare behandlingstider för inkommande kundorder, säger Anders Holmberg, Head of Business Development & Solution Design på DB Schenker Logistics.