Under verksamhetsåret 2018 omsatte e-handelsföretaget Cykelkraft strax över 250 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 75 procent från de knappt 143 miljoner som bolaget omsatte under 2017. Det avslöjas i företagets färska bokslut.
Bolaget har fortsatt sin strategi om ökad volym med stor framgång, skriver företaget i sin rapport.
Tillväxten går att härleda till investeringar inom en rad områden. Cykelkraft nämner till exempel satsningar på IT, nya försäljningskanaler och "private label" som några exempel. Tanken är att investeringarna ska bädda för både fortsatt tillväxt och lönsamhet.
Mer exakt har företaget bland annat utvecklat en ny mjukvara specialdesignad för e-handel med cyklar och investerat i ett automatiserat plocklager.
Effektiviteten har med detta ökat med över 200 procent vilket stärker vårt erbjudande mot kund med snabbare leveranser samtidigt som det medför stora kostnadsbesparingar på sikt.
Öppnade två nya butiker
Det nya plocklagret ska färdigställas under det kommande året och framöver tittar Cykelkraft på att investera ytterligare i sin e-handelsplattform. Under 2018 hann Cykelkraft även med att gå in i Finland och Danmark, att utöka sitt e-handelssortiment och att öppna två nya fysiska butiker. Under 2019 har verksamheten för övrigt expanderat vidare till Norge.
LÄS ÄVEN: E-handlaren Cykelkraft i kraftig butiksexpansion
Men alla satsningar har förstås kostat att genomföra. Trots det levererar Cykelkraft ett lönsamt resultat, även om det minskade en del jämfört med året innan. Under 2018 kom företagets rörelseresultat upp i 59 000 kronor, vilket kan jämföras med 5,3 miljoner året innan.
LÄS ÄVEN: Cykelkraft dubblar igen - sålde för över 140 miljoner