Med e-handelns massiva tillväxt är det lätt att få uppfattningen att de flesta konsumenter numera helst vänder sig till nätet när de vill handla. Men faktum är att den fysiska butiken fortfarande har en särskild plats i svenskarnas hjärtan, och till och med totalt sett är ett populärare alternativ än e-handeln.
Åtminstone om man ska tro den nya rapporten Retailbarometern, som betalföretaget Adyen kommer att släppa inom kort. Enligt ett pressmeddelande från företaget - som alltså redan nu kommer med ett smakprov ur den kommande rapporten - föredrar 33 procent av de nordiska konsumenterna att handla i fysiska butiker, vilket kan jämföras med de 25 procent som sade sig föredra att e-handla. De övriga 48 procenten uppgav att de inte föredrog vare sig det ena eller det andra alternativet.
Tvärt om i Tyskland och Storbritannien
De konsumenter som helst handlar i en fysisk butik gör enligt Adyen i första hand det för att de gillar att "klämma och känna" på produkterna innan de genomför köpet. Att kunna jämföra färger och material samt att kunna få varan direkt, var andra populära anledningar.
Det nordiska mönstret, det vill säga att fysiska butiker har fler anhängare än e-handeln, återfinns även i länder som Frankrike och Spanien. I Tyskland och Storbritannien är det dock fler som föredrar att handla online.