2018 blev ett svagt år för e-handelsföretaget Linas Matkasse, som på grund av en rad felsatsningar gjorde en förlust på över 370 miljoner kronor. Och i går stod det klart att bolagets vd Jonas Karlén lämnar företaget för att istället bli vd på Adlibrisgruppen.
LÄS ÄVEN: Han tar över som vd för Adlibrisgruppen
Linas Matkasse har påbörjat jakten på en ersättare och under tiden kommer Walker Kinman, för närvarande CFO på företaget, att ha rollen som tillförordnad vd. Han tillträder i en tid då Linas Matkasse uppges ha lyckats vända utvecklingen från förra årets svaga siffror.
Jonas Karlén har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa en mer datadriven kultur och har genomfört många stora strukturella förändringar under sin tid som VD. Det har resulterat i att Linas Matkasse levererade en EBITDA-marginal på 8% under första halvåret 2019, vilket är mer än någonsin tidigare och unikt inom försäljning av mat på nätet, säger styrelseordförande Gert Wilhelm Munthe i ett pressmeddelande.
Lojala kunder vägen framåt
Företaget lyfter gärna fram sin lojala kundbas. Företagets svenska kunder ska i genomsnitt ha tagit emot 55 leveranser.
Det momentum vi har i dag i kombination med lojala kunder, stark produktutveckling och ökad digitalisering ger oss goda förutsättningar för att utveckla bolaget vidare, säger Walker Kinman i en kommentar.
Walker Kinman tillträder tjänsten som tf VD tidigare i veckan.