Att miljö och hållbarhet står högt på agendan hos konsumenterna är det förmodligen få inom handeln som har missat. På senare tid har många bolag försökt överträffa varandra i allt från hållbara kollektioner till miljökompenserad frakt.
Nu kommer nästa trend på samma tema - nämligen uthyrning av mode. Branschen för mode och accessoarer har vid flertalet tillfällen kritiserats för att vara särskilt tuff mot miljön, och att hyra ut varor blir förstås ett sätt att möta kritiken om överflödig konsumtion. I går meddelade skokedjan Scorett att företaget skulle hyra ut partyskor i sin butik i varuhuset Femman i Göteborg. Satsningen uppges vara ett samarbete med modeföretaget Gina Tricot som redan tidigare i år började hyra ut festkläder, i butiken som ligger vägg i vägg med Scoretss lokaler i Femman.
Att erbjuda en hållbar produkt har alltid varit viktigt för oss och vi ser en ökad efterfrågan på hållbara alternativ även hos våra kunder. Med Rent your party shoes vill vi nå ut med hållbart mode till en ny målgrupp.
Många kanske inte vill eller kan lägga pengar på ett par festliga klackar för ett tillfälle, eller så vill man ha möjligheten att byta skor oftare. Med detta initiativ gör vi det möjligt, samtidigt som vi minskar ”slit-och-släng”-beteendet, säger Sophie Arnesved, hållbarhetsansvarig på Scorett-gruppen, i ett pressmeddelande.
Får tillbaka en del av värdet
Men det är inte bara i Sverige som intresset för uthyrning av mode har ökat. Nyligen kunde vi berätta om ett liknande projekt hos den amerikanska kedjan Urban Outfitters. Företaget har lanserat en prenumerationsmodell som låter kunderna beställa hem som mest sex plagg åt gången och sedan behålla dem i en månad. Scoretts upplägg går istället ut på att kunden får hyra ett par skor i max två veckor. Hur mycket av skornas värde man får tillbaka beror på hur länge man behåller skorna.
LÄS ÄVEN: Retailjätte börjar med uthyrt mode - siktar på 475 miljoner första året
Scoretts och Gina Tricots uthyrningssamarbete har premiär nu på torsdag och gäller till en början bara de aktuella Göteborgsbutikerna. Scorett utesluter dock inte att satsningen etableras på fler håll i landet framöver. Både Urban Outfitters och Scorett har varit tydliga med att deras satsningar på uthyrt mode främst riktar sig till yngre konsumenter.