ANNONS

I spÄren av hÄllbarhetsdebatten: Nu hyr kedjorna ut sina varor

Köpt eller hyrd?

"Ser en ökad efterfrÄgan pÄ hÄllbara alternativ".

ANNONS

Att miljö och hÄllbarhet stÄr högt pÄ agendan hos konsumenterna Àr det förmodligen fÄ inom handeln som har missat. PÄ senare tid har mÄnga bolag försökt övertrÀffa varandra i allt frÄn hÄllbara kollektioner till miljökompenserad frakt.

Nu kommer nÀsta trend pÄ samma tema - nÀmligen uthyrning av mode. Branschen för mode och accessoarer har vid flertalet tillfÀllen kritiserats för att vara sÀrskilt tuff mot miljön, och att hyra ut varor blir förstÄs ett sÀtt att möta kritiken om överflödig konsumtion. I gÄr meddelade skokedjan Scorett att företaget skulle hyra ut partyskor i sin butik i varuhuset Femman i Göteborg. Satsningen uppges vara ett samarbete med modeföretaget Gina Tricot som redan tidigare i Är började hyra ut festklÀder, i butiken som ligger vÀgg i vÀgg med Scoretss lokaler i Femman.

Att erbjuda en hÄllbar produkt har alltid varit viktigt för oss och vi ser en ökad efterfrÄgan pÄ hÄllbara alternativ Àven hos vÄra kunder. Med Rent your party shoes vill vi nÄ ut med hÄllbart mode till en ny mÄlgrupp.
MĂ„nga kanske inte vill eller kan lĂ€gga pengar pĂ„ ett par festliga klackar för ett tillfĂ€lle, eller sĂ„ vill man ha möjligheten att byta skor oftare. Med detta initiativ gör vi det möjligt, samtidigt som vi minskar ”slit-och-slĂ€ng”-beteendet, sĂ€ger Sophie Arnesved, hĂ„llbarhetsansvarig pĂ„ Scorett-gruppen, i ett pressmeddelande.

FÄr tillbaka en del av vÀrdet

Men det Àr inte bara i Sverige som intresset för uthyrning av mode har ökat. Nyligen kunde vi berÀtta om ett liknande projekt hos den amerikanska kedjan Urban Outfitters. Företaget har lanserat en prenumerationsmodell som lÄter kunderna bestÀlla hem som mest sex plagg Ät gÄngen och sedan behÄlla dem i en mÄnad. Scoretts upplÀgg gÄr istÀllet ut pÄ att kunden fÄr hyra ett par skor i max tvÄ veckor. Hur mycket av skornas vÀrde man fÄr tillbaka beror pÄ hur lÀnge man behÄller skorna.

LÄS ÄVEN: RetailjĂ€tte börjar med uthyrt mode - siktar pĂ„ 475 miljoner första Ă„ret

Scoretts och Gina Tricots uthyrningssamarbete har premiÀr nu pÄ torsdag och gÀller till en början bara de aktuella Göteborgsbutikerna. Scorett utesluter dock inte att satsningen etableras pÄ fler hÄll i landet framöver. BÄde Urban Outfitters och Scorett har varit tydliga med att deras satsningar pÄ uthyrt mode frÀmst riktar sig till yngre konsumenter.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se