ANNONS

Nylanserade sin sajt - ökade försäljningen 400 procent

Emil Göhlin, e-handelsansvarig, tillsammans med vd:n Ludvig Göhlin.

Ska dubbla omsättningen innan årsskiftet.

ANNONS

Det över 100 år gamla företaget Göhlins i Gnosjö erbjuder ett industriellt produktsortiment. Under förra året jobbade företaget på att utveckla en ny e-handelslösning, och i slutet av 2018 nylanserades sajten. Nu meddelar företaget att de har dubblat omsättningen varje månad sedan dess.

Webbshoppen har dubblat omsättningen varje månad sen lanseringen. Det innefattar försäljning via e-handel och en egenutvecklad mobilapplikation med QR-scanning som är direktkopplad till affärssystemet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Tidigare stod e-handelsförsäljningen för 2 procent av företagets totala omsättning, men idag har den ökat till 10 procent. Detta är en ökning med 400 procent på 10 månader. Sedan början av 2019 har den nya e-handeln omsatt 5 miljoner kronor.

Vårt mål är att e-handeln ska stå för 20 procent innan årsskiftet, säger Emil Göhlin, e-handelsansvarig, till Ehandel.

"5000 artiklar på 20 kvadratmeter"

Sedan sajtens nylansering har företaget fått in fler nya kunder och många fler order. Detta har tvingat bolaget till att även effektivisera flödet internt.

I och med högre antal order, behöver vi leverera fler artiklar till våra kunder dagligen. Därför har vi valt att investera i en lagerhiss, som har gett oss möjligheten att lagra över 5000 artiklar på en yta som inte är större än 20 kvadratmeter. På så sätt har vi kunnat behålla samma personalstyrka, trots den ökade omsättningen, säger Emil Göhlin.

LÄS ÄVEN: Robotlager från Gislaved infiltrerar e-handeln

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se