ANNONS

B2B-aktörens nya miljardår: Ökade resultatet med 65 procent

Sportsatsning gav effekt.
Foto: Blåkläder

Satsar på sportevenemang för att synas.

ANNONS

Blåkläder producerar arbetskläder, arbetsskor och handskar, som de säljer på den internationella marknaden. De grundades i Tranemo i slutet av 1930-talet, då under namnet GEFA. Årligen tillverkar de cirka tre miljoner plagg. Vi på Ehandel har tidigare skrivit om företaget när de samlade all sin e-handel under samma plattform.

LÄS ÄVEN: Blåkläder samlar E-handeln under ett och samma tak

"Positiv försäljningsutveckling"

Under helåret 2018 omsatte Blåkläderkoncernen i Sverige 1,2 miljarder kronor. Detta jämfört med året innan, då de omsatte 1 miljard kronor. Under de senaste åren har företaget haft en stark tillväxt varje år. Moderbolaget snuddade vid miljarden och omsatte 956 miljoner kronor. Det kan jämföras med 790 miljoner kronor för 2017.

Även Blåkläderkoncernens resultat ligger på plus. För 2018 uppgick det till 181 miljoner kronor, jämfört med 2017, då resultatet uppgick till 110 miljoner.

Blåkläder har haft en stark tillväxt på många marknader både i Norden och Europa, skriver företaget i rapporten.

Företaget skriver också att de ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling, bland annat på grund av att de har expanderat sin produktutveckling och förbättrat sin logistik.

Syntes i sportevenemang

Blåkläder under det senaste året satsat på att synas i sammanhang som Premier League, för att "stärka varumärkeskännedomen". Under Premier League, som har en publik på cirka 4,5 miljarder människor, gjorde de till exempel reklam för sig på fotbollsarenorna. Under 2019 var de med och sponsrade handbolls-VM för herrar.

AB Blåkläder, som koncernen officiellt heter i Sverige, är ett helägt dotterbolag till Blåkläder B.V. i Holland. Gruppen har även dotterbolag i en rad andra länder.

Malin Johannesson
ANNONS