I en rad kvartalsrapporter har Lyko rapporterat en stark tillväxt i e-handeln, samtidigt som ökningen i företagets fysiska butiker har varit betydligt svagare. Dagens Q2-siffror var inget undantag. Medan e-handeln ökade med 44 procent uppgavs omsättningen inom segmentet Retail, det vill säga Lykos fysiska butiker, vara "i princip oförändrad".
LÄS ÄVEN: Lyko passerar miljarden efter starkt år i e-handeln
Men trots att de fysiska butikerna alltså inte bidrar till företagets tillväxt i någon större skala, är företagets sikte inställt på att fortsätta med sin omnikanalstrategi. I en tidigare intervju har företagets vd Rickard Lyko sagt att det finns svårigheter med att sälja nya produkter på nätet, och att fysiska butiker därför utgör en viktig del i arbetet med att etablera nya produkter i företagets sortiment.
I dagsläget har Lyko 38 butiker, varav 37 ligger i Sverige och en i Oslo. Under det gångna kvartalet har bolaget lanserat ett nytt butikskoncept, som är tänkt att förbättra kopplingen mellan e-handeln och de fysiska butikerna. Mall of Scandinavia var först ut med att ta del av det uppdaterade konceptet.
Butikerna står för 30 procent om man ser till omsättningen men är viktiga för att etablera en närvaro och att bygga en relation till kunden. Så de stärker varumärket på ett bra sätt, säger Rickard Lyko till Ehandel.
"Butikerna lönsamma sett till helåret"
Enligt Rickard Lyko är företaget just nu i färd med att se över sitt butiksnät, men några nedläggningar är det inte tal om. Tvärtom funderar företaget på att öppna åtminstone en till butik inom överskådlig framtid.
Var skulle den kunna hamna?
Det finns inga beslut än. Men i dag har vi till exempel ingen butik i Göteborg och ingen i Finland, och det skulle vi gärna ha. Vi letar efter rätt läge och är beredda om rätt möjlighet dyker upp.
Men det måste ju ändå kosta en del att driva 38 butiker, är det lönt med tanke på att det är e-handeln som står för tillväxten?
Jo, men även om butikerna inte är lönsamma per kvartal så är de lönsamma om man ser till helåret, och de är som sagt viktiga för att bygga varumärket. Så än så länge ser vi en positiv effekt av att ha våra fysiska butiker.
Lyko sammanfattar för övrigt sitt andra kvartal som en period med "stark tillväxt, ökade marknadsandelar, förbättrad lönsamhet och bra kassaflöde".
Det är ingen viktig milstolpe på så sätt, men det är klart att det är roligt att vi passerar en miljard i omsättning sett till de senaste 12 månaderna, avslutar Rickard Lyko.
LÄS ÄVEN: Lyko: "Ett antal utmaningar med de fysiska butikerna"