ANNONS

Matsmart ska avslöja "felen" med varorna - planerar ny funktion

Matsmarts Ulf Skagerström och Karl Andersson

Varför säljer man ut varor med flera år kvar till bäst före-datumet?

ANNONS

Att "bäst före" inte är samma sak som "sista förbrukningsdag" är det förmodligen få som har missat vid det här laget. I debatten om matsvinn brukar det påpekas att mycket mat slängs för att konsumenterna tittar mer på datumet än på hur den aktuella varan faktiskt ser ut. En av dem som har varit flitiga med att lyfta vikten av att inte slänga mat i onödan är e-handelsföretaget Matsmart, vars verksamhet går ut på att köpa upp restpartier från olika företag för att sedan sälja varorna vidare till konsumenterna.

Butikerna "lever mycket efter säsong"

Men går man in på Matsmarts sida märker man snabbt att en stor del av det som säljs inte är i närheten av att passera något bäst före-datum. Bland annat kan man köpa tacokrydda som går ut i datum i mitten av år 2021 och klicka hem oliver som går ut i mars nästa år. Varför finns då de produkterna på Matsmarts sida? Om det inte handlar om enskilda partier som köpts in av en särskild anledning - som när ett fel i fabriken nyligen förstörde förpackningsdesignen på ett antal spaghettipaket - avslöjas anledningen i regel inte.

LÄS ÄVEN: Spaghettikaos i fabriken - e-handlare ryckte ut

Vi tog kontakt med Matsmarts vd Karl Andersson för att fråga varför.

Det finns flera orsaker till att mat säljs på Matsmart. En av dem är kort eller passerat bäst före-datum, som innebär att producenterna inte kan sälja produkterna till de ”vanliga” butikskedjorna. Andra anledningar till att maten finns hos oss är exempelvis överproduktion, förpackningsbyten, feltryck och designbyten. Den stora majoriteten av varorna som finns på Matsmart.se har inte passerat bäst före-datum, utan ofta rör det sig om överproduktion, där felestimeringar innebär att den aktuella produkten riskerar att slängas om den inte räddas via oss på Matsmart, säger han.

Enligt Karl Andersson ser Matsmart ett behov av att kommunicera till kunderna varför de olika varorna finns på sajten. Det blir dock en "utvecklingsfråga" ifall man ska hitta ett sätt att framföra vad som gäller för varje enskild produkt. Han berättar att en stor del av det som säljs går att härleda till överproduktion.

I januari köper vi till exempel in hutlöst mycket julprodukter. De kan mycket väl ha ett bäst före-datum som infaller under sommaren 2021, men det går inte att sälja julgodis på sommaren i "vanliga" butiker. Det får helt enkelt inte plats i butikerna som måste omsätta sina lager. De lever mycket efter säsong.

"Hade varit väldigt positivt"

Att det produceras och köps in på tok för stora mängder av vissa produkter är alltså en viktig orsak till att butikerna får sälja vidare mängder av varor till Matsmart. Just nu anger e-handlaren att en rad varor finns tillgängliga i över hundra exemplar. I spåren av matsvinnsdebatten är dock frågan hur intresserade leverantörerna är av att skylta med sina vidlyftiga inköp.

Jag inbillar mig att det hade varit väldigt positivt för oss, men frågan är hur mycket man vill kommunicera ut det. För vår del hade det varit positivt att kunna berätta varför varorna finns hos oss, säger Karl Andersson, och fortsätter:

Det är viktigt att förstå att ingen vill att det uppstår matsvinn. Men matindustrin är enorm, ibland uppstår problem och vår roll i kedjan är att försöka rädda maten.

Kommer ni framöver att berätta för kunderna varför varorna finns hos er?

Ja, det hoppas jag verkligen. Det vi tittar på i så fall är ju någon form av märkningssystem, men det är kanske svårt att få med alla produkter. Å andra sidan är det också svårt att bara ha märkning på en del av sortimentet, för då undrar man ju varför det saknas på de andra varorna. Men det kan absolut bli aktuellt i framtiden, och redan nu finns exempelvis en kategori som heter ”Rädda oss”, där varor med utgånget bäst före-datum finns listade.

Händer det att konsumenterna frågar er varför varorna är så billiga?

Ja, det händer absolut.

LÄS ÄVEN: Matsmart växte med 75 procent - omsatte 277 miljoner

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap