Efter en het debatt sĂ¥ höjde Norge den tullfria gränsen frĂ¥n 200 norska kronor till 350 norska kronor Ă¥r 2015. Detta betyder att utländska butiker kan skicka saker till norska konsumenter tull- och momsfritt pĂ¥ försändeler där det totala värdet understiger 350 kronor.
Detta är förstĂ¥s nĂ¥got som gagnar svenska e-handlare men framför allt kanske de kinesiska marknadsplatserna som ofta har fri frakt och därmed kan utnyttja gränsen maximalt.
"Ett löjligt system"
Nu gĂ¥r norska Senterpartiets ledare, Trygve Slagsvold Vedum, ut och lovar att ta bort gränsen helt, i fall att de vinner höstens val tillsammans med Arbeiderpartiet.
- Det här är ett löjligt system som straffar de som etablerat e-handel och skapar jobb inom landet. Med dagens moms- och tull-undantag är vi med pĂ¥ en direkt subvention av e-handelsföretag i utlandet. Det förlorar bara Norge pĂ¥, säger partiledaren Trygve Slagsvold Vedum, till Aftenposten.
Trygve meddelar bestämt att om de vinner valet tillsammans med Arbeiderpartiet sĂ¥ kommer de sĂ¥ fort som möjligt, efter ett regeringskifte, att göra sig av med den tullfria gränsen. Om allt gĂ¥r enligt plan kan gränsen tas bort redan under 2018.
Förlorar 6000 jobb
Den norska handelsorganisationen Virke ska tydligen ha räknat pĂ¥ hur den tullfria gränsen pĂ¥verkar jobben inom landet, och tusentals jobb sägs kunna skapas.
- Virke har sagt att Norge förlorar 6000 jobb som en följd av detta undantag, och det är en siffra som jag inte har nĂ¥gra skäl att bestrida. Vad vi vet är att systemet har stora hĂ¥l, för det finns ingen gräns för hur mĂ¥nga försändelser pĂ¥ 350 kronor som folk kan importera, säger Slagsvold Vedum.
Senterpartiet fĂ¥r stöd av Arbeiderpartiet och Kristelig Folkeparti i frĂ¥gan om den tullfria gränsen. E-handlarna pĂ¥ Brandsdal Group, som bland annat driver nätbutikerna Cocopanda och Blivakker, uttalar sig ocksĂ¥ emot den tullfria gränsen.
- Det mĂ¥nga rapporterar om, är att vissa utländska nätbutiker antingen uppmuntrar kunderna att dela upp ordern, eller att de själva delar upp dem Ă¥t kunderna för att komma under gränsen, säger Kolbjørn Ertzeid, ekonomichef pĂ¥ Brandsdal Group.
Ertzeid konstaterar att även om varor över 350 kronor inte är direkt pĂ¥verkade av gränsen sĂ¥ lär man konsumenterna att handla ifrĂ¥n utlandet. Brandsdal Group överväger att flytta delar av sin verksamhet till utlandet för att bli mer konkurrenskraftiga mot norska konsumenter.