Verktyg för automatiserad sökmotormarknadsföring introducerades för att reducera tid och ansträngning spenderat på uppgifter som egentligen kan utföras av vem som helst. De finns till för att möjliggöra optimering av processer, kostnader och ansträngning. Naturligtvis finns det dock fortfarande processer som vissa företag föredrar att hantera manuellt, men genom att identifiera vilka dessa processer är, kan du sammanställa en lista på vad du förväntar dig av ett automatiserat marknadsföringsverktyg, med det viktigaste, samt det som “vore bra” att verktyget kunde utföra. Inte alla verktyg för perfekta, men det är bra att sammanställa i förväg vad du förväntar dig av ett verktyg.
Att automatisera genereringen av kampanjer och sökannonser är en av alla metoder inom automatisering marknadsföring. Självklart erbjuder olika verktyg olika funktioner men målet för samtliga verktyg är att spara tid, minskar CPA och öka ROAS/ROI. Channables SEA-verktyg är inget undantag och fokuserar på att vara ett verktyg för feed-baserad automatisering för både sökannonser och shopping-kampanjer.
Vad kan man göra med Channables SEA-verktyg?
Eftersom Channables SEA-verktyg använder produktinformation från ett dataflöde importerad genom en datafeed, en plug-in eller en API-koppling kan denna data och attribut användas för att generera sökmotorkampanjer.
Med denna information kan du automatisk generera följande:
- Kampanjer
- Annonsgrupper: medium och/eller long tail
- Textannonser
- Shopping-kampanjer
- Sökord
- Negativa sökord
- Basic targeting (MĂĄlgruppsinriktning)
- Default CPC
- Sitelinks (Platslänkstillägg)
Att använda ett verktyg för att generera textannonser kan vara användbart om du måste generera ett stort antal textannonser som fortfarande är unika för den rätta målgruppen. Att hantera textannonser för tusentals produkter eller tjänster kan vara tidskrävande, inte bara när det kommer till själva skapandet av annonser men även för att hålla dem up-to-date och pausa irrelevanta annonser. Channables verktyg säkerställer att textannonserna är up-to-date och relevanta då du använder dynamiska information från ditt flöde för att skapa t.ex kampanjer, annonsgrupper och sökord listat här över.
Kanske vill du t.ex ha en kampanj på alla subkategorier din webbshop erbjuder eller för vardera destination ert flygbolag erbjuder. För att skapa detta i ett verktyget väljer du helt enkelt fältet “subkategori” från ditt dataflöde när du bygger upp din kampanj i Channable. På detta vis skapas en kampanj för vardera unik subkategori du har tillgänglig i ditt flöde. Du har även en mall för textannonser vilket gör att du kan skapa unika annonser baserat på dynamisk information från ditt flöde. Så att skapa tusentals annonser tar enkelt beskrivet bara några knapptryck.
Vill du veta mer om Channables SEA-verktyg eller feed-hanteringen är det möjligt att skapa ett konto gratis på vår hemsida. Du kan även skriva upp dig för ett gratis demo av verktyget så kontaktar vi dig så snart som möjligt!