Så kom den till slut. Dagen då Boozt skulle introduceras på Stockholmsbörsen. VD:n Hermann Haraldsson ringde i börsklockan och sen kom handeln igång. Och det dröjde inte länge förrän företaget - som man brukar säga - rusade på börsen. En knapp timme efter startskottet hade värdet på Boozt-aktien enligt DiDigital stigit med 22 procent.
- Ja, det var bra att vi fick en god start och att folk tror på Boozt som företag, säger Hermann Haraldson till Ehandel.se.
Steg direkt med över 10 kronor per aktie
Boozts lansering på Stockholmsbörsen var noggrant planerad, och Hermann Haraldsson berättar att företaget bland annat hade utbytt erfarenheter med stora börsaktörer i förväg.
Företaget hade inför lanseringen meddelat att priset för en aktie vid börsintroduktionen var 62 svenska kronor, vilket innebar att bolaget värderades till knappt 3,5 miljarder. När handeln på börsen drog igång vid 09-tiden hade priset för en aktie stigit till 72,50, och fortsatte sedan att stiga för att lägga sig på över 75 kronor under resten av dagen.
Var ni nervösa i går morse?
- Haha, nej, det var vi inte. Vi hade förberett oss väl.
Kraftigt övertecknat erbjudande
Ryktena om Boozts börslansering har cirkulerat i flera år, och när e-handlaren gick ut med sitt erbjudande inför introduktionen fick det ett varmt mottagande. I ett pressmeddelande skriver Boozt att intresset var stort “både bland institutionella investerare och bland allmänheten i Sverige och Danmark”, samt att “erbjudandet var kraftigt övertecknat”.
Vad tror du om framtiden?
- Vi har inga kommentarer till aktiekursen men hoppas förstås på att det fortsätter att gå bra.
LÄS ÄVEN: Boozt om börsbeslutet: "Vi har visat att vi kan tjäna pengar"