“Tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel som uppstod direkt”. Så beskriver Estrella förlanseringen av sin senaste chipssort; en slags nätchips av Västkustmodell i smaken Sourcream & Onion.
Enligt snacksaktören, som hade planerat en exklusiv förlansering tillsammans med kedjan Hemmakväll, var chipsen hajpade i bland annat sociala medier redan inför att lanseringen ägde rum. När de väl släpptes till försäljning tog det inte många minuter förrän alla tillgängliga chipspåsar hade tagit slut.
"Har aldrig hänt oss tidigare"
Att det blev så berodde dock på att försäljningen kanske inte gick riktigt som planerat. Chipsföretagets exklusiva samarbete med Hemmakväll fick nämligen påhälsning av en joker i form av ett e-handelsföretag som köpte upp ett antal av Hemmakvälls chipspåsar för att istället sälja dem i sin egen nätbutik.
Det var så otroligt mycket buzz på nätet om produkten att ett företag köpte upp hela utbudet av Västkust Nätchips på Hemmakvällsbutikerna i Växjö för att kunna sälja vidare på nätet. Detta har aldrig hänt oss tidigare, och då ska vi ha i åtanke att vi hade en världspremiär med Pepsi för ett par år sen, säger Camilla Fäldt, digital marknadsansvarig på Hemmakväll, i en kommentar.
Nu kan vi avslöja att företaget som köpte upp hela Hemmakvälls lager av de nya chipsen i Växjö, var Klippkungen.se, som håller till på samma ort.
Precis som Estrella har vi märkt av hajpen kring den här produkten, och hos oss på Klippkungen handlar allt om att jobba snabbt och leverera god kundservice. Våra kunder finns i Sverige, Danmark, Norge och Finland, och många hade inte möjlighet att få tillgång till de här chipsen vid lanseringen i fysiska butiker. Många kunder hörde av sig till oss och var intresserade av de nya Västkustchipsen, så då ville vi snabbt få in dem i vårt sortiment, skriver en talesperson för Klippkungen i ett mejl till redaktionen.
Har infört köpgräns
I samband med lanseringen gick Klippkungen ut och marknadsförde de nya chipsen i sociala medier, vilket ledde till en snabb ström av order i bolagets nätbutik.
Vi gjorde ingen ekonomisk vinst på det här, men de som fick möjlighet att handla av oss på nätet blev väldigt nöjda. Och det är ju precis det näthandel handlar om - snabbhet och nöjda kunder.
Från Hemmakvälls sida tänker man dock vidta åtgärder för att inte samma sak ska hända igen. I Växjö och närliggande orter är försäljningen numera begränsad till fyra påsar nätchips per kund. I Klippkungens e-handel fanns det i samband med chipssläppet en gräns på en påse per köp.
LÄS ÄVEN: En deal i timmen gjorde susen - nytt rekord för Klippkungen