Under årets andra kvartal ökade Apotek Hjärtat sin omsättning med 4,2 procent till knappt 3,8 miljarder kronor. Samtidigt sjönk rörelseresultatet från 195 till 179 miljoner kronor. Det framgick när ICA Gruppen i morse presenterade sina siffror för årets Q2.
LÄS ÄVEN: ICA Sverige: E-handeln omsatte 572 miljoner kronor i Q2
Omsättningsökningen går bland annat att härleda till ökad e-handelsförsäljning, men e-handeln har också fört med sig ökade kostnader för bland annat lager och IT. I december 2018 invigde Apotek Hjärtat ett nytt automatiserat lager i Norrköping, som bland annat är tänkt att serva bolagets e-handelskunder. Nu står det dock klart att lagret har dragits med tekniska problem, vilket har påverkat marginalerna negativt.
Våra kunder har kunnat hämta ut sina mediciner som vanligt, men det har varit vissa problem med leverans av icke receptbelagda varor. Det har till exempel varit att leveranser saknat packsedlar, eller att backarna innehållit för få varor, förklarar Hannes Hervieu, pressansvarig på ICA Gruppen, i ett mejl till Ehandel.
Hur har problemen påverkat verksamheten i stort och e-handeln mer specifikt?
Vårt viktigaste uppdrag är att kunna hjälpa våra kunder med att hämta ut sina mediciner och det har inte påverkats alls. Det har däremot varit vissa problem med leverans av andra varor till vissa apotek, där personalen jobbat hårt för att kunna ge kunderna bästa tänkbara service. Vår e-handel har fortsatt god tillväxt och vi märker att kunderna uppskattar möjligheten till e-handel från våra apotek. Utmaningarna har framför allt inneburit att vi internt fått arbeta väldigt hårt med att se till att kunna leverera till e-handelskunderna, men våra utmaningar har primärt varit från lager till apoteken.
Och trots att lagret nu varit i gång i åtta månaders tid, har problemen inte klarats upp.
Vi jobbar hårt med att få leveransen till våra apotek att fungera och alla gör ett väldigt bra jobb. Vissa dagar flyter allt på och de dagarna ger verkligen en föraning om vilken kapacitet det nya lagret kommer ha. Vi är övertygade om att ha en fullt fungerande automation inom en överskådlig framtid och det kommer innebära stora förbättringar både för oss och våra kunder, avslutar Hannes Hervieu.