Jag sitter i Palo Alto i Silicon Valley full av energi och framtidsvisioner efter ett besök på Facebook Campus. En fantastisk upplevelse att se vad Mark Zuckerberg har byggt upp på så kort tid. Palo Alto är en plats där alla techjättar slåss om talang och tävlar om vem som kan erbjuda världens smartaste, bästa och roligaste arbetsplats. Facebook Campus är som en hel stad med caféer, restauranger, spelarkader och kreativa studios och allt är gratis för de anställda. De mest snabbväxande företagen i USA i dag är de bolag som gör tvärtom mot alla andra.
Influencer marketing - keep it real!
Det blir viktigare viktigt att jobba med äkta influencers snarare än att betala en influencer som låtsas gilla varumärket. Kunden förväntar sig transparens och ser igenom allt som är fake och oäkta. Det handlar om att inspirera till köp och få trovärdighet och att varumärket uppfattas som äkta av användare. Mid- och microinfluencers är inne och heroes och dyra kändissamarbeten är ute!
Just nu pratar alla om attributionsmodeller. Ju fler kanaler och touch points vi använder desto svårare är det att mäta varje kanals påverkan innan det sker en konvertering. Last click attribution ger inte en rättvis bild av verkligheten och för att komma så nära sanningen man kan, krävs lifttester och en hel del experimenterande. Det vi vet med all säkerhet är att oavsett attributionsmodell så kommer den inte att vara helt korrekt. Det gäller att bygga en som är så lite fel och så nära sanningen som möjligt.
Globala ambitioner "en förutsättning"
Nischade D2C-företag är på frammarsch, här ser vi att inställningen förändrats mycket de senaste åren. En vän till mig, som arbetar på Klarna, sa till mig: "Varför är svenska varumärken så rädda för att expandera? De vågar inte ens ta sig in i Norge!"
Detta har förändrats de senaste två åren. Här ser vi att många bryter mark och visar mod. Många har ögonen på de snabbväxande företagen i USA som ofta kallas Disruptive brands, som till exempel Casper, Purple, Dollar Shave Club och Smile, med flera. I Sverige har vi många duktiga företag som satsar globalt. Daniel Wellington, NA-KD, Ideal of Sweden och Happy Socks är alla bra exempel på nischade svenska varumärken med globala ambitioner. Det är en förutsättning för att lyckas online över tid.
Populärt i dag - ute i morgon?
Online to offline, O2O, är här för att stanna. En sömlös integration mellan e-handel och fysisk handel har blivit verklighet för flera av Kinas tech-jättar och i västvärlden finns Uber och Open table som bra exempel på O2O. I retailvärlden börjar nya koncept provas med butiker endast som showrooms, där kunder kan prova produkter i butiken för att sen beställa varan och få den hemskickad. På så sätt kan företag välja "premium locations" istället för att betala dyrt kvadratmeterpris för sitt lager. Många av de bolag som startade som rena onlinebolag öppnar nu upp olika koncept i form av fysiska butiker. Det är dock viktigt att dessa butiker är extremt techfokuserade!
Det är viktigt att vara där kunden finns idag, inte där den fanns igår. Allt rör sig oerhört fort och det som var populärt i går kan vara helt ute imorgon. Att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt med relevanta produkter är ofta något som kännetecknar så kallade disruptive brands. Sättet man approachar kunden på är unikt för varje varumärke, men var och när är helt avgörande för att hålla sig steget före konkurrenterna. Kanalmixen blir än mer viktig för att vara med i hela kundresan.
En ständig jakt på talang
För att kunna vara ett tillväxtbolag så krävs det en effektv och snabbrörlig organisation. Ingen har råd att behålla medioker talang och nyrekrytering efter ny talang måste fortgå kontinuerligt. Problem som uppstår måste överkompenseras, löser man bara problemet uppstår samma problem inom kort igen.
Organisationen måste alltid vara lite underbemannad för att hållas effektiv. De organisationer som hinner med allt är överbemannade. Möten behöver hållas korta, man kan oftast halvera sina möten och forfarande hinna med allt om man effektiviserar dem.
"En snabbrörlig organisation är avgörande"
Allt rör sig extremt fort framåt just nu och alla bolag måste anpassa sig till den höga förändringstakten. Man kan inte längre lära sig lika mycket av historien som man har kunnat tidigare. Bara för 20 år sedan kunde man vara ganska säker på att en tidningsannons skulle fungera även fem år senare men i dag har man ingen aning om ifall de sociala medier vi använder ens finns kvar om fem år.
Den nya tiden medför enorma möjligheter för uppstickare som utnyttjar tekniken på rätt sätt och stora utmaningar för bolag som inte hänger med i den nya tiden. Att ha en snabbrörlig organisation som är van vid ständig transformation och att anpassa sig blir avgörande för att lyckas.
Man måste bygga en medvetenhet om att allting hela tiden förändras i en allt snabbare takt. Att vara disruptiv och gå emot strömmen, att hänga med i den nya tidens utveckling och att anpassa sin affär kontinuerligt är "The way to go".