Det hela började med att Outdoorexperten tog kontakt med e-handelsbolaget Globisen då de ville förvärva ett företag med specialistinriktning. Globisen äger de tre sajterna skistart.com, multitriathlon.se och climbing247.se. Sajterna inriktar sig var och en på längdskidor, löpning och klättring. Nu ingår de alla i den nya koncernen Nordic Outdoor & Sports Group.
Vi på Ehandel har tidigare berätta om sammanslagningen, som blev officiell i slutet av 2018.
LÄS ÄVEN: E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop
"Blev ett större bolag över en natt"
Bolaget står inför en hektisk period under de närmaste tre åren. För året 2020 satsar de på att ha en omsättning på en kvarts miljard, för hela koncernen. Hemsidorna håller just nu på att integreras i samma system - Asp.Net Storefront - men alla sajter kommer att finnas kvar i sin nuvarande form.
Vi tror på specialist, inte generalist, säger Johan Rehnström som tog över som vd för Nordic Outdoor & Sports Group i maj i år.
Förra vd:n för Outdoorexperten, Pierre Breznik, är kvar i företaget och jobbar nu som utvecklingsansvarig.
Med tillväxten som sammanslagningen innebar så blev man ett större bolag över en natt, och det gör att man får lite mer muskler, säger han till Ehandel.
Ett exempel på det är att de fått en ny mediapartner i form av Aggregate Media, vilket innebär att de nu har mer resurser över till marknadsföring. Bolagets första stora kampanj rullar ut i slutet av augusti.
Johan Rehnström säger till Ehandel att företaget även uppdaterat sig grafiskt, för att de bättre ska kunna matcha med tiden.
Outdoorexperten, MultiTriathlon och Climbing247 har fått uppdaterade logotyper och siteuppdateringar rullas ut löpande i samspråk mellan vår kompetenta utvecklings- och marknadsavdelning.
"Jättekul med utvecklingen"
Johan beskriver sammanslagningen som en positiv resa som också har gett företaget medvind.
Vi har en väldigt expansiv resa framför oss. Det är mycket positiva vibbar inom företaget och alla trivs och tycker att det är jättekul med utvecklingen.
I stället för att avskeda personal har de valt att behålla de anställda, vilket gör att de redan har bäddat inför en expansion.
När man slår ihop två bolag så är det klart att vissa avdelningar egentligen blir lite för stora. I stället för att göra oss av med folk och sen anställa på nytt, så använder vi de väldigt bra resurserna vi har internt, för att kunna satsa.
Finland till hösten
Som vi skrev om förra veckan kommer e-handeln Outdoorexperten att expandera till den finska marknaden nu under hösten. Sedan tidigare finns de helt i Sverige och Norge. Och det kan bli aktuellt med intåg i flera länder framöver.
LÄS ÄVEN: E-handlare slog sig ihop och vände till förlust
Vi tittar absolut på nya marknader. Första steget är egentligen Finland. Vi finns ju helt i Sverige och Norge sedan tidigare. Under 2020 tittar vi vidare på ytterligare marknader, sen exakt vilket land vi ska till, det återstår att utvärdera under hösten.