Tingstad, koncernen som säljer förbrukningsmaterial, arbetskläder och utrustning till företag i hela Norden, var tidiga med sin e-handel, som de lanserade redan 2001. Nyligen släppte företaget siffror för sitt senaste verksamhetsår. För 2018 ökade de sin omsättning med 209 miljoner och sålde totalt produkter för 2,3 miljarder kronor, vilket vi skrev om i vår förra artikel om Tingstad.
LÄS ÄVEN: B2B-jätte efter förvärv: Ökade med 209 miljoner
Vi är mycket nöjda med både resultat och omsättning för 2018, säger Tingstad marknads- och e-handelschef Emma Diedrich, till Ehandel.
70 procent av Tingstads omsättning går i dag via deras e-handel. Företaget har under det senaste året satsat mycket på att just fördjupa och bredda sitt sortiment när det kommer till deras onlineshop.
I dagsläget erbjuder vi 50 000 produkter i vår e-handel, säger hon.
Hållbarhet i fokus
Företaget har satsat mycket på just hållbarhet och vill göra det lättare för sina e-handelskunder att hitta miljövänliga produkter.
Det rör sig om bland annat om att presentera mer hållbara produktförslag för kunden – något vi i dag gör genomgående på hela sortimentet. Vi har förbättrat filtrering med miljöegenskaper, adderat smarta guider kring hur man avfallshanterar produkter. Vi bjuder på nedladdningsbart kommunikationsmaterial och vi har även byggt ett enormt kunskapscenter på sajten som berör hållbarhet, råvaror, miljömärkningar och mycket mer.
Ökad efterfrågan ledde till nya förvärv
Ett uppsving för papperspåsen gjorde att de under 2018 förvärvade de värmländska företagen Norbag och Töcksfors Emballage. Båda företagen tillverkar papperspåsar, bland annat bärkassar till dagligvaruhandel.
Vi säljer mycket påsar, av alla de slag. Under senare år har vi sett en ökad efterfrågan på papperspåsar. Här vill vi öka kapaciteten, vilket till stor del ligger bakom förvärven, säger hon.
"Spännande lanseringar"
Den digitala utvecklingen är något som det nu 60 år gamla familjeföretaget satsar stort på. Just nu har de flera nya projekt på gång, av vilka några fortfarande är hemliga.
Vi lanserar inom några veckor vår nya mobilsajt. Under resten av 2019 har vi en hel del spännande lanseringar att se fram emot. Bland annat släpper vi senare i år en riktigt smart funktion för att ytterligare hjälpa våra kunder att göra mer hållbara produktval.
Emma Diedrich berättar att de inom kort även kommer att börja med Swish-betalningar.
Vi börjar inom kort med Swish – mig veterligen som första B2B sajt. Dessutom satsar vi nu även på ett helt nytt koncept för ”inloggat läge”, som kommer bli otroligt smidigt för våra kunder.
Detta är en del av kunddialogen, som Tingstad också satsar mycket på.
Att modernisera traditionella pop-ups är ett exempel, men vi knyter även ihop vår kommunikation i e-postkontakt och livechatt med e-handeln på ett mer genomtänkt och personligt sätt.